tao medytacji. zajęcia dla początkujących scan, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ROZDZIA TRZEC R A CI 14 T T AO MEDYTACJI . Z AJ UJCYCH JCIA DLA POCZTKU Korzyci pynce z praktyk medytacyjnych J EDNYM Z NAJPIKNIEJSZYCH WIZERUNKÓW DO MEDYTACJI , jaki kiedykolwiek widziaem, jest plakat umiechajcego si Swami Satchidinanda, który by wielkim hinduskim nauczycielem jogi. Na tym plakacie Swami jest prze- pasany niewielk pomaraczow przepask biodrow, nosi dug, falist brod i stoi, balansujc na jednej nodze w klasycznej pozycji z jogi, na de- sce surfingowej lizgajcej si po wielkiej fali! Pod spodem widnieje napis: „Nie moesz zatrzyma fal, lecz moesz nauczy si surfowa”. Plakat ten dotyka sedna praktyk medytacyjnych, pokazujc, w jaki sposób mo- emy przenie nasz uwano do rzeczywistego wiata, penego infor- macji sensorycznych, emocji i zmian. Medytacja uwanoci nie koncentruje si wokó utrzymywania okrelo- nego stanu umysu, poniewa adnego z nich nie moesz zatrzyma na stae. Medytacja uczy nas obecnoci w kadym momencie, przy penej wiadomoci, wikszej otwartoci serca i janiejszym postrzeganiu. Moe pomóc nam nauczy si, jak by bardziej otwartymi, oraz tego, jak kocha caym sercem, a take nie obawia si wyraania tej mioci. Nawet w trudnych momentach yciowych medytacja moe ukaza nam moliwo bycia nieco mniej przywizanymi do nieuchronnych wzlotów i upadków, zmniejszy nasz lk przed zmianami dotyczcymi zarówno przyjemnoci, jak i bolesnych dozna. Medytacja pomaga nam nauczy si kocha w sposób waciwy, pokazujc, e moemy otworzy si na wszelkie aspekty naszych umysów, zarówno na to, co trudne, jak i na to, co atwe. 15 wiadomo medytacyjna redukuje napicie i uzdrawia ciao. Medy- tacja wycisza umys i delikatnie otwiera serce. Uspakaja ducha. Po- maga nam y peniej w biecej rzeczywistoci, wyraniej postrzega ludzi, wród których yjemy, oraz otaczajcy nas wiat. wiczc si w uwanoci, stajemy si bardziej obecni, dziki czemu, spacerujc po parku, nie mylimy o rachunkach, które musimy zapaci, o problemach w pracy czy o czym, co przydarzyo si nam wczoraj. Moemy nauczy si by tam, gdzie jestemy. Poniewa zasadniczo bycie wiadomym chwili obecnej jest wszystkim, co mamy, to jeeli przegapimy ten mo- ment, wtedy na zawsze go utracimy. W taki oto sposób medytacja moe speni nasze najgbsze pra- gnienia zwizane z odkrywaniem wewntrznej wolnoci i szczcia oraz docieraniem do poczucia cznoci z yciem. Dziki niej zaczy- namy peniej rozumie to, kim jestemy oraz w jaki sposób mdrze prze- y to dziwne ycie, do którego si zrodzilimy. Praktyki medytacyj- ne pomagaj nam odkrywa tajemnic cyklu ycia i mierci. Wystarczy systematyczne wiczenie uwanoci i wiadomoci, aby pielgnowa poczucie wewntrznego spokoju, pozwalajce dostrzega wszystko to, co dzieje si w nas samych i wokó nas, oraz czerpa z tego nauk. Cho medytacja nie jest niczym skomplikowanym, nie zawsze przy- chodzi nam z atwoci. Wymaga ona sporej odwagi. Carlos Castaneda opisuje, jak to szaman Don Juan z indiaskiego plemienia Yaqui uczy go, e wycznie duchowy wojownik jest w stanie poda ciek wiedzy. Jedynie duchowy wojownik nigdy nie narzeka ani niczego nie auje. „ycie duchowego wojownika to nieustanne wyzwanie, a wyzwania nie mog by ani dobre, ani ze. Podstawowa rónica pomidzy zwykym czowiekiem a wojownikiem polega na tym, e ten pierwszy traktuje wszystko jako wyzwanie, podczas gdy ten drugi postrzega wszystko ja- ko bogosawiestwo bd przeklestwo”. Do medytacji bdziesz musia wnie ducha otwartoci, odkrycia, postrzegania, aby wiczy si — czy to w pozycji siedzcej, czy podczas spaceru — w kierowaniu uwagi z powrotem ku chwili obecnej, aby na- uczy si, jak w peni, w zrównowaony sposób koncentrowa si, a take 16 T AO MEDYTACJI . Z AJCIA DLA POCZTKUJCYCH obserwowa wasny oddech, ciao, emocje i umys, oraz aby pozna sche- maty utrwalone w Twoim ciele i umyle, które powoduj cierpienie, a take odkry sposób na uwolnienie si od tego cierpienia. Moemy równie nauczy si odnosi si do wasnego ycia oraz ycia innych osób z kochajc yczliwoci, z wikszym zrozumieniem i wspóczuciem. Umierajcy Aldous Huxley poproszony o odpowied na pytanie, czego nauczy si dziki swojej pracy z wieloma nauczycielami duchowymi i guru podczas wasnej podróy duchowej, powiedzia: „To kopotliwe dla mnie stwierdzenie, lecz odnosz wraenie, e sprowadza si to przede wszystkim do nauki bycia yczliwym”. K ORZYCI PYNCE Z PRAKTYK MEDYTACYJNYCH 17
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|