tao wojny ebook, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 6 Spis treści 5 Niebo i Ziemia nie są łaskawe 88 6 Duch doliny nie umiera 90 7 Niebo wciąż płynie; Ziemia trwa 92 8Dobro najwyższe jest jak woda 94 9 Utrzymywanie i zapełnianie 98 10 Strojenie ziemskiej duszy w dążeniu do jedności 100 11 Trzydzieści kołków razem tworzy piastę 102 12 Pięć barw zmusza ludzi 105 13 Trwóż się protekcją i niełaską 107 14 Oglądane, lecz niewidzialne 109 15 Którzy w pradziejach celowali na urzędach 111 16 Urzeczywistnienie szczytu pustki 113 17 Którzy są poniżej najwyższego, wiedzą 116 18 Wielkie Tao porzucone 118 19 Wyeliminuj roztropność, poniechaj mądrości 120 20 Zbądź się nauk, a znikną zmartwienia 122 21 Wszechogarniająca Cnota 124 22 Krzywi będą ocaleni 126 23 Luźne słowa są naturalne 129 24 Wspięci na palcach nie stoją 131 25 Jest coś mgliście pełnego 132 26 Ciężar jest sednem lekkości 134 27 Którzy przodują w ruchu, nie mają ścieżek 135 28 Znaj rodzaj męski 137 29 Chcącym zdobyć Wszystko pod Niebem 140 30 Asystując władcy z Tao 141 31 Najprzedniejsze bronie 145 32 Tao wiekuiste, nienazwane 148 7 Tao wojny 33 Znajomość ludzi jest mądrością 150 34 Wielkie Tao przepełnia 153 35 Ogarnij wielki wzór 154 36 Chcąc coś zmniejszyć 156 37 Tao wiekuiście bezczynowe 158 TE KING 38 Cnota najwyższa nie jest cnotliwa 163 39 Ci w pradziejach, którzy pojęli Jednię 165 40 Odwracanie to mechanizm Tao 167 41 Kiedy wyżsi urzędnicy słyszą o Tao 169 42 Tao zrodziło Jednię 172 43 Najuleglejsi pod Niebem 174 44 Sława czy ciało — co jest bliższe? 176 45 Wielki czyn zdaje się ułomny 178 46 Gdy Tao przeważa w całym królestwie 180 47 Nie wychodząc za próg, poznaj Wszystko pod Niebem 181 48 Którzy studiują, co dnia zwiększają 183 49 Mędrzec nie uprzedza się w umyśle 185 50 Wyrywając się ku życiu, wkraczamy w śmierć 187 51 Tao dało im urodzenie 190 52 Wszystko pod Niebem miało początek 191 53 Gdybym drobiazgowo 193 54 Przodujący w stabilności nie są wyrywani 195 55 Cnota bujnie ucieleśniona 197 56 Wiedzący nie przemawiają 201 57 Z pomocą rządu porządkuj państwo 202 58 Rząd jest posępnie cichy 206 8 Spis treści 59 Rządzenie ludźmi i służenie Niebu 208 60 Rządzenie wielkim państwem 210 61 Wielkie państwa zdają się na przepływ 212 62 Tao niezliczoności 214 63 Działaj bez czynu 216 64 Spokój jest łatwo osiągany 218 65 Którzy w pradziejach celowali w Tao 222 66 Jak rzeki i morza królują setkom strumieni w dolinach 224 67 Wszystko pod Niebem zwie mnie bezkresnym 226 68 Znamienici żołnierze nie są wojowniczy 230 69 Używający wojska mają powiedzenie 233 70 Moje słowa są bardzo łatwe do pojęcia 237 71 Wiedzący, niewiedzący 238 72 Ludzie nie lękają się grozy 239 73 Ten, kto ma odwagę stawić czoło, zabija 241 74 Ludzie nie lękają się śmierci 244 75 Ludzie głodujący 246 76 Życie ludzi 247 77 Tao Nieba 250 78 Giętki i słaby pod Niebem 252 79 Kojąc wielki żal 254 80 Mały kraj z nieliczną ludnością 256 81 Słowa wiarygodne nie są piękne 258 Skorowidz 261 77 Tao wojny 1 Tao przyodziane w sowa Tao przyodziane w sowa nie jest tym, które jest niewysowione. Imi, które da si nazwa, nie jest tym, które jest nienazwane. To, co niewypowiadalne, jest pocztkiem Nieba i Ziemi; Nazwane jest matk niezliczonych rzeczy. Przylgnij wic do niebytu, aby ujrze jego ulotno; Przylgnij do istnienia, aby ujrze jego przejawy. Oba ukazuj si w jednoci, lecz rozdziela je nazwa; O nich razem rzecze si jako o Ociekajcych Tajemnic. Bardziej niepojte ni tajemnica, Wrota bezliku spraw nieogarnionych. WANG Ci, którzy z ucielenienia chi z jin i jang s zrodzeni, zamiesz- kuj trzy królestwa — Nieba, Ziemi i Czowieka — i s bardziej wici ni niezliczono rzeczy, zw si najwitszymi. Ten za, kto jest bardziej wity poród najwitszych 2 , zwie si Mdrcem. Dziaajc z poruczenia Nieba i Ziemi, Mdrzec modeluje miriady rzeczy. Przeto, by okreli tao, polega na sowach i znajduje opok w tao, aby panowa nad nazwami. Róni si to jednak od prawdziwego i niezmiennego Pocztku. Tak wic Tao te king gosi, e jest wypowiadalne. Poniewa jest matk niezliczonych rzeczy, w rozdziale stwierdza si dalej, e mona je nazwa. Poza tym w Tao Nieba i Ziemi brak jest jakichkolwiek wydobywalnych znamion, przeto mówi ono: „Przylgnij wic do niebytu, aby ujrze jego ulotno”. Mdrzec w swoim dziaaniu napotyka rzeczy obserwowalne, powiedziane jest wic: „Przylgnij do istnienia, aby ujrze jego przejawy”. „Ogldanie” jest niczym ukazywanie. 2 W przek. ang. more numinous than the most numinous ; gradacja cokolwiek karkoomna — przyp. tum .
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|