technika-hdri-w-fotografii.-od-inspiracji-do-obrazu full, ebooki2

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • danasoch.xlx.pl
  • Podobne

     

    technika-hdri-w-fotografii.-od-inspiracji-do-obrazu full, ebooki2

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Spistreści
    4
    142 Rozdział4.Mapowanietonów
    …€

    .
    .Operatorymapowaniatonów
    „„

    .

    .Mapowanietonówwpraktyce
    $‚

    .

    .ZastosowanieHDRwpraktycefotografi iartystycznej
    %

    .

    .Twórczetechnikimapowaniatonów
    5
    210 Rozdział5.ObróbkaobrazówHDR


    .
    .Wykorzystaniepełnegozakresudynamicznego
    ��†

    .

    .Efektywniejszewykorzystaniefi ltrów
    6
    232 Rozdział6.RobieniepanoramicznychzdjęćHDR
    �€€

    .
    .Konwencjestosowanewpanografi i
    �€!

    .

    .Technikajednoujęciowa
    �…

    .

    .Kulalustrzana
    �†„

    .

    .Robieniezdjęćsegmentowych
    �$%

    .

    .Sklepienianiebieskietypu„skydome”
    �%€

    .

    .Porównanie
    7
    284 Rozdział7.Zastosowaniewgra ce3D
    �%†
    $
    .
    .Zasadypracyzobrazamigenerowanymikomputerowo
    �!†
    $
    .

    .Symulacjazużyciembrutalnejsiły:studiumwykonalności
    €‚‚
    $
    .

    .Zaawansowanetechnikiustawianiascen
    €�
    $
    .

    .Inteligentneoświetleniebazującenaobrazach
    €�$
    $
    .

    .Bardziejtwórczezastosowania
    Ostatniastrona
    Rozdział
    . Robienie panoramicznych zdjęć HDR
    Niniejszy rozdział został w całości poświęcony
    zagadnieniu tworzenia środowisk HDR. Stanowi
    on połączenie dziedzin fotograi i HDR i fotograi i
    panoramicznej. Jest to więc praktycznie najtrud-
    niejsze zastosowanie aparatu, jakie możemy sobie
    wyobrazić.
    233
    Robienie panoramicznych zdjęć HDR
    Panografia, jak często określa się fotografię pa-
    noramiczną, bazuje na tradycji tak starej, że jej
    początki sięgają powstawania fotografii. Tak
    naprawdę jej historia jest nawet starsza i wiąże
    się z chińskimi, greckimi i weneckimi mistrzami
    zajmującymi się malowaniem obrazów o dużej
    skali. Ludzie kochają po prostu widoki panora-
    miczne i tworzony przez nie nastrój: zawsze tak
    było. W epoce cyfrowej obrazy panoramiczne
    zajmują zaszczytne miejsce w rzeczywistości
    wirtualnej. Badania w tej dziedzinie nigdy nie
    ustały, a wręcz ostatnio przyspieszyły dzięki
    technologii HDRI.
    Zdjęcia panoramiczne nie tylko wyglądają faj-
    nie, ale są też wielką pomocą podczas renderingu
    3D. Lecz nawet w przypadku zwykłych zasto-
    sowań fotograi cznych mamy tu do czynienia
    z problemami związanymi z naświetleniem. Pró-
    bujemy uchwycić całe otoczenie, dlatego będzie-
    my mieli prawdopodobnie do czynienia z bardzo
    jasnymi i bardzo ciemnymi miejscami. Właśnie
    dlatego panografowie bardzo chętnie korzystają
    z dobrodziejstw technologii HDR.
    Wiele części tego rozdziału jest dziełem Bern-
    harda Vogla. Wspólnie zaprezentujemy wiele
    metod robienia zdjęć o różnym poziomie zaawan-
    sowania i wymaganiach odnośnie potrzebnego
    nakładu pracy i sprzętu. Osoby, które posiadają
    odpowiednio wysoki budżet, mogą robić tego ro-
    dzaju zdjęcia bardzo szybko i łatwo. Jeśli jednak
    włożymy w pracę odpowiednią ilość wysiłku, wy-
    niki mogą być porównywalne, a nawet lepsze przy
    niższych nakładach i nansowych.
    6.1.1. Pole widzenia
    Kiedy zwykły fotograf mówi o odległości ognisko-
    wej (ang.
    focal length
    ), to zakłada, że osoba, z którą
    rozmawia, także używa w swojej wyobraźni takie-
    go samego obszaru obrazu (typu kliszy, rozmiaru
    matrycy). W typowej rozmowie stwierdzenie typu
    „zrobiono za pomocą 17 mm” od razu powoduje
    skojarzenie z bardzo szerokokątnym obiektywem.
    W przypadku aparatów cyfrowych nawet ama-
    torzy zaczynają zdawać sobie sprawę, że
    odle-
    głość ogniskowa
    sama w sobie jest pojęciem
    bez dei nicji. Wiele osób obchodzi ten problem,
    mnożąc długość ogniskową przez tzw. mnożnik
    ogniskowej (ang.
    crop factor
    ), który za podstawę
    uznaje kliszę 35 mm i standardowy obiektyw.
    W kolejnych działach dowiecie się, czemu nie jest
    to dobrym pomysłem.
    Fotografowie zajmujący się zdjęciami pano-
    ramicznymi porzucili tę jednokierunkową dro-
    gę i pracują obecnie z pojęciem zwanym
    polem
    widzenia
    (ang.
    Field of View
    ,
    FOV
    ). Wyobraźcie
    sobie, że gdy patrzycie, znajdujecie się w jednym
    z rogów trójkąta: pole widzenia określi, jak dużo
    możecie zobaczyć bez poruszania głową. Mimo to
    jest to nadal dość dwuznaczna dei nicja, dlatego
    dodamy do niej kierunki. Mamy więc do czynie-
    nia z pionowym, poziomym, a nawet przekątnym
    polem widzenia.
    Pełny obraz sferyczny posiada poziome pole wi-
    dzenia 360° (ang.
    horizontal Field of View
    ; hFOV)
    i pionowe pole widzenia 180° (ang.
    vertical Field
    of View
    ; vFOV). Jest to maksymalne pole, jakie
    możemy wykorzystać w rzeczywistych sytuacjach,
    i pokrywa wszystko, co widzimy dookoła siebie.
    Ale co oznacza użyte w poprzednim akapicie
    słowo
    sferyczny
    ?
    6.1. Konwencje stosowane
    w panogra
    i
    6.1.2. Projekcja obrazu
    Podstawowym problemem związanym z wido-
    kiem panoramicznym jest fakt, że z dei nicji nie
    posiada on żadnych granic. Jest to coś w rodzaju
    kuli, która owija się wokół punktu widokowego.
    Obrazy 2D posiadają jednak granice i są zawsze
    płaskimi prostokątami. Musimy więc rozwinąć
    kulę otaczającą punkt widzenia, aby uzyskać
    Robienie zdjęć panoramicznych różni się od prak-
    tyk stosowanych w zwykłej fotograi i. Zanim
    jednak przejdziemy do rzeczy, musimy mieć pew-
    ność, że posługujemy się tymi samymi terminami
    i dei nicjami.
    234
    Rozdział 6.
    prostokąt, tak jakbyśmy delikatnie obierali po-
    marańczkę. Taki proces nosi nazwę projekcji
    panoramicznej. Jest wiele sposobów na jego prze-
    prowadzenie i każdy z nich jest swego rodzaju
    kompromisem. Musi tak być, ponieważ trzeba
    przedstawić przestrzeń 3D na obrazie 2D. Nazwy
    rodzajów projekcji są standardowymi pojęciami
    w słowniku panografów, ale istnieją w różnych
    dialektach, o których powinniście wiedzieć.
    Mapa sferyczna/szerokość-długość/od-
    wzorowanie równoodległościowe:
    Jest to
    najpopularniejszy sposób rozwijania naszej wyi-
    maginowanej kuli. Wszystkie trzy nazwy odnoszą
    się do tego samego procesu. Można go z łatwoś-
    cią rozpoznać po proporcji 2:1. Odnosi się on
    do transformacji, której przykładem jest prze-
    kształcenie kuli ziemskiej na mapę. Geograi czne
    współrzędne długości i szerokości są bezpośred-
    nio przekształcane we współrzędne pikseli XY.
    Linia horyzontu takiego obrazu odpowiada rów-
    nikowi. Znajduje się dokładnie pośrodku obrazu
    i nie posiada zniekształceń.
    Z kolei bieguny odpowiadają punktom zenitu
    i nadiru. Są bardzo brutalnie zniekształcane ze
    względu na swoje położenie. Te specjalne punkty
    tworzą pierwszą i ostatnią linię pikseli. Warto
    o tym pamiętać podczas edycji takich obrazów.
    Modyi kacja górnej i dolnej granicy spowodu-
    je wystąpienie dużych błędów, ponieważ każda
    z nich zbiega się w jednym punkcie.
    Pionowe linie architektury będą proste. Na-
    rożniki budynków, pręty, lampy uliczne są do-
    brymi obiektami referencyjnymi. Ale poziome
    linie architektury będą podlegać wygięciu, tak jak
    podczas stosowania obiektywu zwanego rybim
    okiem. Dzieje się tak dlatego, że siatka projekcji
    coraz bardziej wygina się, im bliżej jej do punk-
    tów zenitu i nadiru. To, co na mapie wygląda jak
    równe prostokąty, na sferze projekcyjnej będzie
    raczej przypominać kawałek ukrojonego tortu.
    Podczas obróbki panoramy równoodległościo-
    wej musimy zwracać szczególną uwagę na linię
    szwu. Lewa i prawa granica muszą do siebie do-
    kładnie pasować. Można tego dokonać poprzez
    1PMFXJE[FOJB
    V
    Pole widzenia
    jest w dużym
    stopniu zależne od
    rozmiaru matrycy
    KFEOBLPXZ
    PCJFLUZX
    NBUSZDBDZGSPXB
    PNOPȃOJLVPHOJTLPXFK
    TUBOEBSEPXB
    LMJT[BNN
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com