technika-hdri-w-fotografii.-od-inspiracji-do-obrazu full, ebooki2
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Spistreści 4 142 Rozdział4.Mapowanietonów …€ … . .Operatorymapowaniatonów „„ … . � .Mapowanietonówwpraktyce $‚ … . € .ZastosowanieHDRwpraktycefotografi iartystycznej % … . … .Twórczetechnikimapowaniatonów 5 210 Rozdział5.ObróbkaobrazówHDR � † . .Wykorzystaniepełnegozakresudynamicznego ��† † . � .Efektywniejszewykorzystaniefi ltrów 6 232 Rozdział6.RobieniepanoramicznychzdjęćHDR �€€ „ . .Konwencjestosowanewpanografi i �€! „ . � .Technikajednoujęciowa �… „ . € .Kulalustrzana �†„ „ . … .Robieniezdjęćsegmentowych �$% „ . † .Sklepienianiebieskietypu„skydome” �%€ „ . „ .Porównanie 7 284 Rozdział7.Zastosowaniewgra ce3D �%† $ . .Zasadypracyzobrazamigenerowanymikomputerowo �!† $ . � .Symulacjazużyciembrutalnejsiły:studiumwykonalności €‚‚ $ . € .Zaawansowanetechnikiustawianiascen €� $ . … .Inteligentneoświetleniebazującenaobrazach €�$ $ . † .Bardziejtwórczezastosowania Ostatniastrona Rozdział . Robienie panoramicznych zdjęć HDR Niniejszy rozdział został w całości poświęcony zagadnieniu tworzenia środowisk HDR. Stanowi on połączenie dziedzin fotograi i HDR i fotograi i panoramicznej. Jest to więc praktycznie najtrud- niejsze zastosowanie aparatu, jakie możemy sobie wyobrazić. 233 Robienie panoramicznych zdjęć HDR Panografia, jak często określa się fotografię pa- noramiczną, bazuje na tradycji tak starej, że jej początki sięgają powstawania fotografii. Tak naprawdę jej historia jest nawet starsza i wiąże się z chińskimi, greckimi i weneckimi mistrzami zajmującymi się malowaniem obrazów o dużej skali. Ludzie kochają po prostu widoki panora- miczne i tworzony przez nie nastrój: zawsze tak było. W epoce cyfrowej obrazy panoramiczne zajmują zaszczytne miejsce w rzeczywistości wirtualnej. Badania w tej dziedzinie nigdy nie ustały, a wręcz ostatnio przyspieszyły dzięki technologii HDRI. Zdjęcia panoramiczne nie tylko wyglądają faj- nie, ale są też wielką pomocą podczas renderingu 3D. Lecz nawet w przypadku zwykłych zasto- sowań fotograi cznych mamy tu do czynienia z problemami związanymi z naświetleniem. Pró- bujemy uchwycić całe otoczenie, dlatego będzie- my mieli prawdopodobnie do czynienia z bardzo jasnymi i bardzo ciemnymi miejscami. Właśnie dlatego panografowie bardzo chętnie korzystają z dobrodziejstw technologii HDR. Wiele części tego rozdziału jest dziełem Bern- harda Vogla. Wspólnie zaprezentujemy wiele metod robienia zdjęć o różnym poziomie zaawan- sowania i wymaganiach odnośnie potrzebnego nakładu pracy i sprzętu. Osoby, które posiadają odpowiednio wysoki budżet, mogą robić tego ro- dzaju zdjęcia bardzo szybko i łatwo. Jeśli jednak włożymy w pracę odpowiednią ilość wysiłku, wy- niki mogą być porównywalne, a nawet lepsze przy niższych nakładach i nansowych. 6.1.1. Pole widzenia Kiedy zwykły fotograf mówi o odległości ognisko- wej (ang. focal length ), to zakłada, że osoba, z którą rozmawia, także używa w swojej wyobraźni takie- go samego obszaru obrazu (typu kliszy, rozmiaru matrycy). W typowej rozmowie stwierdzenie typu „zrobiono za pomocą 17 mm” od razu powoduje skojarzenie z bardzo szerokokątnym obiektywem. W przypadku aparatów cyfrowych nawet ama- torzy zaczynają zdawać sobie sprawę, że odle- głość ogniskowa sama w sobie jest pojęciem bez dei nicji. Wiele osób obchodzi ten problem, mnożąc długość ogniskową przez tzw. mnożnik ogniskowej (ang. crop factor ), który za podstawę uznaje kliszę 35 mm i standardowy obiektyw. W kolejnych działach dowiecie się, czemu nie jest to dobrym pomysłem. Fotografowie zajmujący się zdjęciami pano- ramicznymi porzucili tę jednokierunkową dro- gę i pracują obecnie z pojęciem zwanym polem widzenia (ang. Field of View , FOV ). Wyobraźcie sobie, że gdy patrzycie, znajdujecie się w jednym z rogów trójkąta: pole widzenia określi, jak dużo możecie zobaczyć bez poruszania głową. Mimo to jest to nadal dość dwuznaczna dei nicja, dlatego dodamy do niej kierunki. Mamy więc do czynie- nia z pionowym, poziomym, a nawet przekątnym polem widzenia. Pełny obraz sferyczny posiada poziome pole wi- dzenia 360° (ang. horizontal Field of View ; hFOV) i pionowe pole widzenia 180° (ang. vertical Field of View ; vFOV). Jest to maksymalne pole, jakie możemy wykorzystać w rzeczywistych sytuacjach, i pokrywa wszystko, co widzimy dookoła siebie. Ale co oznacza użyte w poprzednim akapicie słowo sferyczny ? 6.1. Konwencje stosowane w panogra i 6.1.2. Projekcja obrazu Podstawowym problemem związanym z wido- kiem panoramicznym jest fakt, że z dei nicji nie posiada on żadnych granic. Jest to coś w rodzaju kuli, która owija się wokół punktu widokowego. Obrazy 2D posiadają jednak granice i są zawsze płaskimi prostokątami. Musimy więc rozwinąć kulę otaczającą punkt widzenia, aby uzyskać Robienie zdjęć panoramicznych różni się od prak- tyk stosowanych w zwykłej fotograi i. Zanim jednak przejdziemy do rzeczy, musimy mieć pew- ność, że posługujemy się tymi samymi terminami i dei nicjami. 234 Rozdział 6. prostokąt, tak jakbyśmy delikatnie obierali po- marańczkę. Taki proces nosi nazwę projekcji panoramicznej. Jest wiele sposobów na jego prze- prowadzenie i każdy z nich jest swego rodzaju kompromisem. Musi tak być, ponieważ trzeba przedstawić przestrzeń 3D na obrazie 2D. Nazwy rodzajów projekcji są standardowymi pojęciami w słowniku panografów, ale istnieją w różnych dialektach, o których powinniście wiedzieć. Mapa sferyczna/szerokość-długość/od- wzorowanie równoodległościowe: Jest to najpopularniejszy sposób rozwijania naszej wyi- maginowanej kuli. Wszystkie trzy nazwy odnoszą się do tego samego procesu. Można go z łatwoś- cią rozpoznać po proporcji 2:1. Odnosi się on do transformacji, której przykładem jest prze- kształcenie kuli ziemskiej na mapę. Geograi czne współrzędne długości i szerokości są bezpośred- nio przekształcane we współrzędne pikseli XY. Linia horyzontu takiego obrazu odpowiada rów- nikowi. Znajduje się dokładnie pośrodku obrazu i nie posiada zniekształceń. Z kolei bieguny odpowiadają punktom zenitu i nadiru. Są bardzo brutalnie zniekształcane ze względu na swoje położenie. Te specjalne punkty tworzą pierwszą i ostatnią linię pikseli. Warto o tym pamiętać podczas edycji takich obrazów. Modyi kacja górnej i dolnej granicy spowodu- je wystąpienie dużych błędów, ponieważ każda z nich zbiega się w jednym punkcie. Pionowe linie architektury będą proste. Na- rożniki budynków, pręty, lampy uliczne są do- brymi obiektami referencyjnymi. Ale poziome linie architektury będą podlegać wygięciu, tak jak podczas stosowania obiektywu zwanego rybim okiem. Dzieje się tak dlatego, że siatka projekcji coraz bardziej wygina się, im bliżej jej do punk- tów zenitu i nadiru. To, co na mapie wygląda jak równe prostokąty, na sferze projekcyjnej będzie raczej przypominać kawałek ukrojonego tortu. Podczas obróbki panoramy równoodległościo- wej musimy zwracać szczególną uwagę na linię szwu. Lewa i prawa granica muszą do siebie do- kładnie pasować. Można tego dokonać poprzez 1PMFXJE[FOJB V Pole widzenia jest w dużym stopniu zależne od rozmiaru matrycy KFEOBLPXZ PCJFLUZX NBUSZDBDZGSPXB PNOPȃOJLVPHOJTLPXFK TUBOEBSEPXB LMJT[BNN
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|