test20, HISTORIA, Gimnazjalne konkursy archiwalne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WOJEWÓDZKI KONKURS HISTORYCZNY Eliminacje rejonowe dla gimnazjów 13 luty 2007r. Witamy Cię w eliminacjach rejonowych! Sprawdź, jakim jesteś historykiem. Na zdobycie 50 punktów masz 90 minut. Pamiętaj: - pisz czytelnie długopisem lub piórem, - wypełniaj test wpisując odpowiedzi we wskazanych miejscach (linie wykropkowane), - przy każdym pytaniu podana jest liczba punktów, które możesz zdobyć udzielając prawidłowej odpowiedzi, - każda poprawna odpowiedź jest punktowana, - przeczytaj pytania dwukrotnie, zastanów się i dopiero wtedy odpowiadaj. Pamiętaj: Per aspera ad astra! Przez trudności do gwiazd! Powodzenia! Pytanie: 1. Zapoznaj się z fragmentem drzewa genealogicznego i wykonaj polecenia: Władysław Łokietek Król Polski
Kazimierz Wielki Król Polski Elżbieta Piastówna i Karol Robert Andegaweński Król Węgier
Ludwik Węgierski Król Polski i Węgier
Jadwiga Adegawenka Król Polski i Władysław Jagiełło Król Polski i wielki książę litewski
a) Z drzewa genealogicznego określ wiek, którego dotyczy ten schemat. 0-1 pkt. .............................................................................................................................. b) Podaj nazwy dynastii, do których należeli królowie Polski uwzględnieni w schemacie. 0-1 pkt. ............................................................................................................................. c) Podaj imię siostrzeńca Kazimierza Wielkiego. 0-1 pkt. ............................................................................................................................. d) Wykorzystując posiadaną wiedzę, podaj nazwy krajów, z którymi Polska zawarła unie personalne w XIVw. 0-1 pkt. .............................................................................................................................. Pytanie: 2. Przeczytaj uważnie tekst, zapoznaj się z mapką i wykonaj polecenia: W lipcu, licząca kilka tysięcy ludzi armia krzyżacka pod dowództwem komtura ziemi chełmińskiej Otto von Luterberga wkroczyła na teren Kujaw. Realizując postanowienia umowy z Janem Luksemburczykiem, zakładała rozbicie Królestwa Polskiego i dokonanie podziału jego ziem pomiędzy Zakon i roszczącego sobie prawo do polskiej korony władcę Czech. Złupiwszy Kujawy, wojska Zakonu spustoszyły rozległe tereny Wielkopolski zdobywając liczne grody, w tym m.in. Gniezno. Krzyżacy dotarli do Kalisza, gdzie oczekiwali przybycia Czechów. Broniony z ogromną determinacją gród nie uległ kolejnym szturmom przeprowadzanym przez wojska krzyżackie. Oddziały polskie prowadziły jedynie działania dywersyjne, starając się nie dopuścić do połączenia Krzyżaków z armią Luksemburczyka. Tymczasem król czeski nie nadchodził, a miasto wciąż się broniło. Komtur von Luterberg podjął decyzję o zaprzestaniu oblężenia i powrocie z łupami na północ. Wojska zakonne dotarły do Konina nad Wartą i po krótkiej walce zajęły go. Wówczas wódz polski zdecydował się zaatakować po raz pierwszy. Atak został odparty, a polskie oddziały musiały ratować się ucieczką z pola walki. Niespodziewany sukces utwierdził dowództwo krzyżackie w przekonaniu o słabości wojsk polskich. Tymczasem wódz polski po zebraniu rozproszonych pod Koninem polskich oddziałów ostrożnie kontynuował marsz w ślad za Krzyżakami. Rankiem 27 września był świadkiem przegrupowania wojsk krzyżackich i wtedy zdecydował się ponownie zaatakować. Po wydaniu rozkazów dowódcom pięciu hufców oczekiwał w pobliżu wsi Płowce.
a) Podaj imię i nazwisko oraz funkcję w państwie polskiego wodza. 0-1 pkt. ........................................................................................................................... b) Kiedy miały miejsce opisywane wydarzenia? Podaj rok, wiek i która to była jego połowa. 0-1 pkt. ............................................................................................................................ c) Podkreśl na mapce wymienione w tekście miejscowości. 0-1 pkt. ........................................................................................................................... d) Dlaczego Krzyżacy nie zrealizowali zakładanego przed bitwą planu? 0-1 pkt ........................................................................................................................... e) Przypomnij i napisz jakie był ostateczny wynik bitwy? 0-1 pkt. ........................................................................................................................... Pytanie: 3. 0-10 pkt. Przeczytaj uważnie tekst i w wolne miejsca wpisz odpowiednie informacje. Litwa, mimo długotrwałego związku z Polską, była praktycznie związana z nią unią ..................................... . Bezdzietny Zygmunt August zmienił to stanowisko. Sejm, obradujący w .........r. przez siedem miesięcy w ....................., doprowadził do zawarcia unii ..................... . Rozstrzygającą rolę odegrało przyłączenie przez króla do Korony ....................., ........................., ...................., co złamało opór litewskich wielmożów. Unia zakładała wspólny Sejm, i wspólnego ..................., przy zachowaniu odrębnego prawa, urzędów, ............... i ............... . Okazała się bardziej trwała niż inne unie zawierane w Europie. Pytanie: 4. 0-5 pkt. Uzupełnij zdania: 1. W drugim rozbiorze Polski wzięły udział następujące państwa: ....................................................................................................................... 2. Powstanie listopadowe rozpoczęło się w mieście: ....................................... 3. Konstytucję Księstwu Warszawskiemu nadał: ............................................ 4. Przewrót majowy 1926r. rozpoczął się w .................................................... 5. W 1944r. wybuchło powstanie w ................................................................. Pytanie: 5. 0-6 pkt. Do podanego opisu dodaj odpowiednie pojęcie (termin). a) Ostre, najczęściej wykonane z żelaza zakończenie włóczni, kopii, strzał do łuku. .............................. b) Metalowy kabłąk z bodźcem, mocowany do trzewika na pięcie, służący do pobudzania konia do biegu. ................................. c) Rodzaj broni ręcznej używanej przez jeźdźców i pieszych, składającej się z prostej, zwykle obosiecznej głowni, prostopadłego jelca i zakończonej głowicą rękojeści. ................................. d) Broń ręczna jazdy, służąca do przebijania pancerza i zbroi skonstruowana z długiego do 4m drzewca zaopatrzonego w pobliżu jednego z końców w uchwyt i w drugim końcu w żelazny grot. ............................... e) Terminem tym określa się różne rodzaje miękkiego, elastycznego uzbrojenia ochronnego- płóciennego lub skórzanego kaftana z przymocowanymi do niego żelaznymi zbrojnikami w formie łusek lub prostokątów. ................................... f) Samodzielny element uzbrojenia ochronnego używanego przez jeźdźców i wojowników pieszych głównie do obrony przed ciosami, pociskami. ................................ Pytanie: 6. 0-6 pkt. Obejrzyj dokładnie ilustracje. Wybierz odpowiednie pojęcie i dopasuj do dzieła sztuki wpisując je w wykropkowanych miejscach. pojęcia: gotyk, rzeźba grecka, renesans, rzeźba rzymska, barok, rzeźba z XXw.
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|