test20, HISTORIA, Gimnazjalne konkursy archiwalne

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • danasoch.xlx.pl
  • Podobne

     

    test20, HISTORIA, Gimnazjalne konkursy archiwalne

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

     

    WOJEWÓDZKI KONKURS HISTORYCZNY

     

    Eliminacje rejonowe dla gimnazjów

     

    13 luty 2007r.

     

     

     

     

     

                  Witamy Cię w eliminacjach rejonowych!

                 

     

                  Sprawdź, jakim jesteś historykiem.

     

    Na zdobycie 50 punktów masz 90 minut.

     

    Pamiętaj:

    -         pisz czytelnie długopisem lub piórem,

     

    -         wypełniaj test wpisując odpowiedzi we wskazanych miejscach

    (linie wykropkowane),

     

    -         przy każdym pytaniu podana jest liczba punktów, które możesz zdobyć udzielając prawidłowej odpowiedzi,

     

    -         każda poprawna odpowiedź jest punktowana,

     

    -         przeczytaj pytania dwukrotnie, zastanów się i dopiero wtedy odpowiadaj.

     

    Pamiętaj:               Per aspera ad astra!

                                      Przez trudności do gwiazd!

                                                           

     

    Powodzenia!

     

     

     

     

    Pytanie: 1.

     

    Zapoznaj się z fragmentem drzewa genealogicznego i wykonaj polecenia:

     

    Władysław Łokietek

           Król Polski



    Kazimierz Wielki

          Król Polski

    Elżbieta Piastówna

    i Karol Robert Andegaweński

               Król Węgier









     

     

     

     

     

     

     



     

       Ludwik Węgierski

       Król Polski i Węgier

     

     



     

    Jadwiga Adegawenka

            Król Polski

    i Władysław Jagiełło

            Król Polski

    i wielki książę litewski

     

     



     

     

     

     

    a) Z drzewa genealogicznego określ wiek, którego dotyczy ten schemat. 0-1 pkt.

       

       ..............................................................................................................................

     

    b) Podaj nazwy dynastii, do których należeli królowie Polski uwzględnieni                                 

        w schemacie.                                                                                          0-1 pkt.

     

        .............................................................................................................................

     

    c) Podaj imię siostrzeńca Kazimierza Wielkiego.                                     0-1 pkt.

     

        .............................................................................................................................

     

    d) Wykorzystując posiadaną wiedzę, podaj nazwy krajów, z którymi Polska

         zawarła unie personalne w XIVw.                                                        0-1 pkt.

     

       ..............................................................................................................................

     

    Pytanie: 2.

     

    Przeczytaj uważnie tekst, zapoznaj się z mapką i wykonaj polecenia:

     

     

                  W lipcu, licząca kilka tysięcy ludzi armia krzyżacka pod dowództwem komtura ziemi chełmińskiej Otto von Luterberga wkroczyła na teren Kujaw. Realizując postanowienia umowy z Janem Luksemburczykiem, zakładała rozbicie Królestwa Polskiego i dokonanie podziału jego ziem pomiędzy Zakon                 i roszczącego sobie prawo do polskiej korony władcę Czech.

                  Złupiwszy Kujawy, wojska Zakonu spustoszyły rozległe tereny Wielkopolski zdobywając liczne grody, w tym m.in. Gniezno. Krzyżacy dotarli do Kalisza, gdzie oczekiwali przybycia Czechów. Broniony z ogromną determinacją gród nie uległ kolejnym szturmom przeprowadzanym przez wojska krzyżackie.

                  Oddziały polskie prowadziły jedynie działania dywersyjne, starając się nie dopuścić do połączenia Krzyżaków z armią Luksemburczyka. Tymczasem król czeski nie nadchodził, a miasto wciąż się broniło. Komtur von Luterberg podjął decyzję o zaprzestaniu oblężenia i powrocie z łupami na północ. Wojska zakonne dotarły do Konina nad Wartą i po krótkiej walce zajęły go.

                  Wówczas wódz polski zdecydował się zaatakować po raz pierwszy. Atak został odparty, a polskie oddziały musiały ratować się ucieczką z pola walki. Niespodziewany sukces utwierdził dowództwo krzyżackie w przekonaniu o słabości wojsk polskich.

                  Tymczasem wódz polski po zebraniu rozproszonych pod Koninem polskich oddziałów ostrożnie kontynuował marsz w ślad za Krzyżakami. Rankiem  27 września był świadkiem przegrupowania wojsk krzyżackich i wtedy zdecydował się ponownie zaatakować. Po wydaniu rozkazów dowódcom pięciu hufców oczekiwał w pobliżu wsi Płowce.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     



     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    a) Podaj imię i nazwisko oraz funkcję w państwie polskiego wodza.       0-1 pkt.

     

        ...........................................................................................................................

     

    b) Kiedy miały miejsce opisywane wydarzenia?

         Podaj rok, wiek i która to była jego połowa.                                                            0-1 pkt.

     

       ............................................................................................................................

     

    c) Podkreśl na mapce wymienione w tekście miejscowości.                    0-1 pkt.

     

        ...........................................................................................................................

     

    d) Dlaczego Krzyżacy nie zrealizowali zakładanego przed bitwą planu? 0-1 pkt

     

        ...........................................................................................................................

     

    e) Przypomnij i napisz jakie był ostateczny wynik bitwy?                       0-1 pkt.

     

        ...........................................................................................................................

     

    Pytanie: 3.                                                                                                                                 0-10 pkt.

     

    Przeczytaj uważnie tekst i w wolne miejsca wpisz odpowiednie informacje.

     

                  Litwa, mimo długotrwałego związku z Polską, była praktycznie związana z nią unią ..................................... . Bezdzietny Zygmunt August zmienił to stanowisko. Sejm, obradujący w .........r.  przez siedem miesięcy w ....................., doprowadził do zawarcia unii ..................... . Rozstrzygającą rolę odegrało przyłączenie przez króla do Korony ....................., ........................., ...................., co złamało opór litewskich wielmożów. Unia zakładała wspólny Sejm, i wspólnego ..................., przy zachowaniu odrębnego prawa, urzędów, ...............  i ............... . Okazała się bardziej trwała niż inne unie zawierane w Europie.

     

     

     

     

     

    Pytanie: 4.                                                                                                                                   0-5 pkt.

     

    Uzupełnij zdania:                                         

     

    1.     W drugim rozbiorze Polski wzięły udział następujące państwa:

     

    .......................................................................................................................

     

    2.     Powstanie listopadowe rozpoczęło się w mieście: .......................................

     

    3.     Konstytucję Księstwu Warszawskiemu nadał: ............................................

     

    4.     Przewrót majowy 1926r. rozpoczął się w ....................................................

     

    5.     W 1944r. wybuchło powstanie w .................................................................

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Pytanie: 5.                                                                                                                                    0-6 pkt.

     

    Do podanego opisu dodaj odpowiednie pojęcie (termin).

     

    a)     Ostre, najczęściej wykonane z żelaza zakończenie włóczni, kopii, strzał do łuku.       ..............................

     

    b)    Metalowy kabłąk z bodźcem, mocowany do trzewika na pięcie, służący do pobudzania konia do biegu.   .................................

     

    c)     Rodzaj broni ręcznej używanej przez jeźdźców i pieszych, składającej się z prostej, zwykle obosiecznej głowni, prostopadłego jelca i zakończonej głowicą rękojeści.   .................................

     

    d)    Broń ręczna jazdy, służąca do przebijania pancerza i zbroi skonstruowana z długiego do 4m drzewca zaopatrzonego w pobliżu jednego z końców w uchwyt i w drugim końcu w żelazny grot.   ...............................

     

    e)     Terminem tym określa się różne rodzaje miękkiego, elastycznego uzbrojenia ochronnego- płóciennego lub skórzanego kaftana z przymocowanymi do niego żelaznymi zbrojnikami w formie łusek lub prostokątów.   ...................................

     

    f)      Samodzielny element uzbrojenia ochronnego używanego przez jeźdźców i wojowników pieszych głównie do obrony przed ciosami, pociskami.

    ................................

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Pytanie: 6.                                                                                                                                  0-6 pkt.

     

    Obejrzyj dokładnie ilustracje. Wybierz odpowiednie pojęcie i dopasuj do dzieła sztuki wpisując je w wykropkowanych miejscach.

     

    pojęcia: gotyk, rzeźba grecka, renesans, rzeźba rzymska, barok,                                                

                 rzeźba z XXw.

     

     

     

     

     



     

     

     

     

     

     

     

     

     

    ...

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com