tylko-tutaj-retoryka-mowa-zjednuje-ludzi-wydanie-iv retory, Poradniki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Retoryka. Mowa zjednuje ludzi. Wydanie IV Autor: Jaroslav Kohout T³umaczenie: Dorota Kwiatkowska ISBN: 83-246-0018-3 Tytu³ orygina³u: Format: A5, stron: 256 Mów i zdobywaj sprzymierzeñców Jak mówiæ dobrze i przekonuj¹co: cenne rady dla mówców Pe³na sala: jak radziæ sobie z trem¹ S³owo w biznesie: skuteczna komunikacja dla mened¿erów Mowa czyni cuda: jak prowadziæ negocjacje Mowa towarzyszy nam przez ca³e ¿ycie. Czêsto to od wypowiadanych s³ów zale¿y, jak postrzegaj¹ nas bliscy, przyjaciele, wspó³pracownicy. Dobrze jest mówiæ to, o czym siê myœli, jednak równie wa¿ne jest, by zawczasu przemyœleæ, co nale¿y powiedzieæ. Dar przekonywania to bezcenny sprzymierzeniec. Pomaga osi¹gn¹æ cele biznesowe, u³atwia zjednywanie ludzi, jest skutecznym orê¿em podczas s³ownych utarczek. Ksi¹¿ka „Retoryka. Mowa zjednuje ludzi. Wydanie IV” odkrywa ogromn¹ si³ê s³ów, pokazuj¹c, jak skutecznie porozumieæ siê z drugim cz³owiekiem. Jaroslav Kohut podkreœla znaczenie s³ów w codziennym ¿yciu. Wprowadza w tajniki skutecznych negocjacji, radzi, jak napisaæ dobre przemówienie i jak opanowaæ tremê przed publicznym wyst¹pieniem. Przedstawia te¿ najczêstsze b³êdy oratorskie. Konstruktywna krytyka: jak bez urazy wskazywaæ cudze b³êdy Sztuka prezentacji: jak umiejêtnie przedstawiæ firmê, produkt i… siebie Najczêstsze b³êdy pope³niane podczas wyst¹pieñ publicznych: jak ich unikaæ Mowa dla zmys³ów: ró¿nice miêdzy s³owem pisanym, mówionym i s³yszanym Przedmowa do wydania czwartego ........................................... 5 Rozdział 1. Renesans retoryki na progu XXI wieku, czyli kogo z nas ona dotyczy? .............................. 9 Rozdział 2. Grecja i Rzym — kolebka retoryki, czyli narodziny reguł obowiązujących do dziś ... 23 Rozdział 3. Retoryka w Czechach, czyli nie mamy się czego wstydzić! ................................................... 47 Rozdział 4. Mówione, pisane i widziane ............................... 59 Rozdział 5. Technika mówienia, czyli kilka pożytecznych rad, jak mówić dobrze ................. 99 Rozdział 6. Retoryka a psychologia, czyli jak radzić sobie z tremą ........................... 129 Rozdział 7. Retoryka dla menedżerów ................................ 147 Rozdział 8. Jak prowadzić negocjacje handlowe ................ 165 Rozdział 9. Jak dbać o sprawność mówcy, czyli kilka praktycznych rad na koniec ........... 191 Dodatek A Fragmenty przemówień .................................... 209 Dodatek B Mądre słowa na temat mowy ........................... 239 Dodatek C Spróbujcie odgadnąć — odpowiedzi ............... 243 Dodatek D Literatura ........................................................... 249 R OZDZIAŁ 2 . Koń i język rodzą się bez uzdy. Są ludzie, którzy — mówiąc nieustannie — nie mówią nic. Jaromir John, Novy Demokritos owszechnie wiadomo, że etymologia to nauka o powsta- niu i rozwoju słów. Skąd pochodzi termin „retoryka”? Odpowiedź zaprowadzi nas na Bałkany, do Grecji. Otóż słowo to wywodzi się z greckiego pojęcia rhesis — ‘mowa’. Jednak już w starożytnej Grecji słowo „retor” nie ozna- czało człowieka, który mówił dużo, ale mistrza w mówie- niu. Później znaczenie tego terminu zawęziło się jeszcze bardziej i oznaczało tylko tych, którzy nauczali mistrzow- skiej mowy — nauczycieli retoryki — ‘nauki o mowie i sztu- ki mówienia’. Inne języki z czasem przejmowały ten termin. W języku polskim nie mamy osobnych nazw dla retoryki pozytywnej i negatywnej, ale język angielski (na przykład w oksfordzkim słowniku) posiada taką możliwość: rhetoric to ‘przekonywający 24 ________________________________________ R ETORYKA sposób mówienia’; rhetorical 1 — ‘sposób mówienia napa- stliwy, ekstrawagancki, efekciarski, nadęty, bogaty w formie, ubogi w treści, bezduszny’. My w języku polskim możemy tę negatywną formę wyrazić opisowo albo zrozumieć ją z kon- tekstu. Czasami powiemy z uznaniem, że nasz nauczyciel historii był wyśmienitym retorem. Innym razem o populi- stycznym polityku wyrazimy się, że próbuje trafić do ludzi za pomocą pustej retoryki. Wszystkie źródła są zgodne co do tego, że w starożytnej Grecji retoryka była jedną z najważniejszych nauk. Wpraw- dzie królowała filozofia, szukająca odpowiedzi na pytania o sens ludzkiego życia, o prawdę, o logikę myślenia, ale tuż za nią była retoryka. Dlaczego? W dużej mierze było to uwarunkowane względami poli- tycznymi. Demokracja ateńska polegała na tym, że wszyscy obywatele gromadzili się, aby poprzez głosowanie podej- mować decyzje dotyczące najistotniejszych problemów. Jed- nak ktoś musiał im o nich powiedzieć — nie zapominajmy, że nie było gazet, nie mówiąc już o radiu i telewizji. Głów- nym narzędziem komunikacji był więc głos ludzki. Musiał on dotrzeć do każdej części placu, amfiteatru, senatu. Mu- siał wyrażać myśli mówiącego jasno i konkretnie, jedno- znacznie. Polityk, aktor, sędzia, nauczyciel, handlowiec — wszyscy oni odnosili sukces lub porażkę w zależności od tego, jakimi byli retorami, jak za pomocą siły głosu umieli zapanować nad przestrzenią, a wykorzystując argumenty — nad ludzkimi umysłami. 1 W języku polskim przymiotnik „retoryczny” ma oczywiście całko- wicie inne znaczenie — przyp. red. G RECJA I R ZYM — KOLEBKA RETORYKI ____________________________ 25 Nie zapominajmy również, że przez stulecia całe narody były analfabetami. Jak wyjaśnić takim ludziom, co jest do- bre, a co złe, co mają robić, a czego nie powinni? Wiadomo, że jeszcze feudalna wieś nie umiała czytać i pisać, co wię- cej: często pan feudalny nie mógł się pochwalić tą umiejęt- nością i twierdził dumnie, że sam pisać nie musi, ponieważ ma swojego pisarza! A w ilu krajach rozwijających się do dziś statystyki wskazują na to, że trzy czwarte obywateli, czasami nawet więcej, to analfabeci. W takich warunkach wszystko zależy od żywego słowa, a zwłaszcza — od mówcy. Grecy poświęcali wiele uwagi w swych dziełach problemowi prawdy w retoryce i etyce retora. Dobrze wiedzieli, że tak jak nóż może ukroić chleb lub przebić serce, tak mowa może natchnąć tysiące ludzi do wielkich czynów lub do dzikiego niszczenia. Przecież hi- storia Grecji zna nie tylko demokrację, czyli rządy ludu, ale także inne ustroje, na przykład oligarchię, czyli władzę kilku silnych, między którymi nie brakowało wspaniałych mów- ców — demagogów ( demos — ‘lud’; ago — ‘prowadzę, wprowadzam’). Na przestrzeni lat pojęcie „demagog” zmieniło sens. Jak wspomnieliśmy, dawniej oznaczało dobrego mówcę. Obec- nie jest rozumiane wyłącznie w pejoratywny sposób. Zgodnie z tym odbiorem każdy demagog może być mistrzem mowy. Gorzej, może opierać się na półprawdach, bazować na prze- sądach. Na pewno nie pogardzi kłamstwem, bo cel uświęca środki. Wykorzystuje niedoinformowanie ludzi, budzi wąt- pliwości w myślących i kieruje emocjami tych, którzy nie myślą. Jego celem jest rozbudzenie instynktów, zmiana tłumu w stado i przekonanie go do niszczenia „wrogów” — innych narodów, ras, czarownic, Żydów, kolorowych, niewierzących,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|