tylko-tutaj-retoryka-mowa-zjednuje-ludzi-wydanie-iv retory, Poradniki

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • smakujzapachy.keep.pl
  • Podobne

     

    tylko-tutaj-retoryka-mowa-zjednuje-ludzi-wydanie-iv retory, Poradniki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Retoryka. Mowa zjednuje
    ludzi. Wydanie IV
    Autor: Jaroslav Kohout
    T³umaczenie: Dorota Kwiatkowska
    ISBN: 83-246-0018-3
    Tytu³ orygina³u:
    Format: A5, stron: 256
    Mów i zdobywaj sprzymierzeñców
    Jak mówiæ dobrze i przekonuj¹co: cenne rady dla mówców
    Pe³na sala: jak radziæ sobie z trem¹
    S³owo w biznesie: skuteczna komunikacja dla mened¿erów
    Mowa czyni cuda: jak prowadziæ negocjacje
    Mowa towarzyszy nam przez ca³e ¿ycie. Czêsto to od wypowiadanych s³ów zale¿y, jak
    postrzegaj¹ nas bliscy, przyjaciele, wspó³pracownicy. Dobrze jest mówiæ to, o czym siê
    myœli, jednak równie wa¿ne jest, by zawczasu przemyœleæ, co nale¿y powiedzieæ. Dar
    przekonywania to bezcenny sprzymierzeniec. Pomaga osi¹gn¹æ cele biznesowe, u³atwia
    zjednywanie ludzi, jest skutecznym orê¿em podczas s³ownych utarczek.
    Ksi¹¿ka „Retoryka. Mowa zjednuje ludzi. Wydanie IV” odkrywa ogromn¹ si³ê s³ów,
    pokazuj¹c, jak skutecznie porozumieæ siê z drugim cz³owiekiem. Jaroslav Kohut
    podkreœla znaczenie s³ów w codziennym ¿yciu. Wprowadza w tajniki skutecznych
    negocjacji, radzi, jak napisaæ dobre przemówienie i jak opanowaæ tremê przed
    publicznym wyst¹pieniem. Przedstawia te¿ najczêstsze b³êdy oratorskie.
    Konstruktywna krytyka: jak bez urazy wskazywaæ cudze b³êdy
    Sztuka prezentacji: jak umiejêtnie przedstawiæ firmê, produkt i… siebie
    Najczêstsze b³êdy pope³niane podczas wyst¹pieñ publicznych: jak ich unikaæ
    Mowa dla zmys³ów: ró¿nice miêdzy s³owem pisanym, mówionym i s³yszanym
    Przedmowa do wydania czwartego ........................................... 5
    Rozdział 1. Renesans retoryki na progu XXI wieku,
    czyli kogo z nas ona dotyczy? .............................. 9
    Rozdział 2. Grecja i Rzym — kolebka retoryki,
    czyli narodziny reguł obowiązujących do dziś ... 23
    Rozdział 3. Retoryka w Czechach, czyli nie mamy się
    czego wstydzić! ................................................... 47
    Rozdział 4. Mówione, pisane i widziane ............................... 59
    Rozdział 5. Technika mówienia, czyli kilka
    pożytecznych rad, jak mówić dobrze ................. 99
    Rozdział 6. Retoryka a psychologia,
    czyli jak radzić sobie z tremą ........................... 129
    Rozdział 7. Retoryka dla menedżerów ................................ 147
    Rozdział 8. Jak prowadzić negocjacje handlowe ................ 165
    Rozdział 9. Jak dbać o sprawność mówcy,
    czyli kilka praktycznych rad na koniec ........... 191
    Dodatek A Fragmenty przemówień .................................... 209
    Dodatek B Mądre słowa na temat mowy ........................... 239
    Dodatek C Spróbujcie odgadnąć — odpowiedzi ............... 243
    Dodatek D Literatura ........................................................... 249
     R
    OZDZIAŁ
    2
    .
    Koń i język rodzą się bez uzdy.
    Są ludzie, którzy — mówiąc nieustannie
    — nie mówią nic.
    Jaromir John,
    Novy Demokritos
    owszechnie wiadomo, że etymologia to nauka o powsta-
    niu i rozwoju słów. Skąd pochodzi termin „retoryka”?
    Odpowiedź zaprowadzi nas na Bałkany, do Grecji. Otóż
    słowo to wywodzi się z greckiego pojęcia
    rhesis
    — ‘mowa’.
    Jednak już w starożytnej Grecji słowo „retor” nie ozna-
    czało człowieka, który mówił dużo, ale mistrza w mówie-
    niu. Później znaczenie tego terminu zawęziło się jeszcze
    bardziej i oznaczało tylko tych, którzy nauczali mistrzow-
    skiej mowy — nauczycieli retoryki — ‘nauki o mowie i sztu-
    ki mówienia’.
    Inne języki z czasem przejmowały ten termin. W języku
    polskim nie mamy osobnych nazw dla retoryki pozytywnej
    i negatywnej, ale język angielski (na przykład w oksfordzkim
    słowniku) posiada taką możliwość:
    rhetoric
    to ‘przekonywający
     24
    ________________________________________
    R
    ETORYKA
    sposób mówienia’;
    rhetorical
    1
    — ‘sposób mówienia napa-
    stliwy, ekstrawagancki, efekciarski, nadęty, bogaty w formie,
    ubogi w treści, bezduszny’. My w języku polskim możemy
    tę negatywną formę wyrazić opisowo albo zrozumieć ją z kon-
    tekstu. Czasami powiemy z uznaniem, że nasz nauczyciel
    historii był wyśmienitym retorem. Innym razem o populi-
    stycznym polityku wyrazimy się, że próbuje trafić do ludzi
    za pomocą pustej retoryki.
    Wszystkie źródła są zgodne co do tego, że w starożytnej
    Grecji retoryka była jedną z najważniejszych nauk. Wpraw-
    dzie królowała filozofia, szukająca odpowiedzi na pytania
    o sens ludzkiego życia, o prawdę, o logikę myślenia, ale tuż
    za nią była retoryka. Dlaczego?
    W dużej mierze było to uwarunkowane względami poli-
    tycznymi. Demokracja ateńska polegała na tym, że wszyscy
    obywatele gromadzili się, aby poprzez głosowanie podej-
    mować decyzje dotyczące najistotniejszych problemów. Jed-
    nak ktoś musiał im o nich powiedzieć — nie zapominajmy,
    że nie było gazet, nie mówiąc już o radiu i telewizji. Głów-
    nym narzędziem komunikacji był więc głos ludzki. Musiał
    on dotrzeć do każdej części placu, amfiteatru, senatu. Mu-
    siał wyrażać myśli mówiącego jasno i konkretnie, jedno-
    znacznie. Polityk, aktor, sędzia, nauczyciel, handlowiec —
    wszyscy oni odnosili sukces lub porażkę w zależności od
    tego, jakimi byli retorami, jak za pomocą siły głosu umieli
    zapanować nad przestrzenią, a wykorzystując argumenty —
    nad ludzkimi umysłami.
    1
    W języku polskim przymiotnik „retoryczny” ma oczywiście całko-
    wicie inne znaczenie —
    przyp. red.
    G
    RECJA I
    R
    ZYM

    KOLEBKA RETORYKI
    ____________________________
    25
    Nie zapominajmy również, że przez stulecia całe narody
    były analfabetami. Jak wyjaśnić takim ludziom, co jest do-
    bre, a co złe, co mają robić, a czego nie powinni? Wiadomo,
    że jeszcze feudalna wieś nie umiała czytać i pisać, co wię-
    cej: często pan feudalny nie mógł się pochwalić tą umiejęt-
    nością i twierdził dumnie, że sam pisać nie musi, ponieważ
    ma swojego pisarza! A w ilu krajach rozwijających się do
    dziś statystyki wskazują na to, że trzy czwarte obywateli,
    czasami nawet więcej, to analfabeci.
    W takich warunkach wszystko zależy od żywego słowa,
    a zwłaszcza — od mówcy. Grecy poświęcali wiele uwagi
    w swych dziełach problemowi prawdy w retoryce i etyce
    retora. Dobrze wiedzieli, że tak jak nóż może ukroić chleb
    lub przebić serce, tak mowa może natchnąć tysiące ludzi do
    wielkich czynów lub do dzikiego niszczenia. Przecież hi-
    storia Grecji zna nie tylko demokrację, czyli rządy ludu, ale
    także inne ustroje, na przykład oligarchię, czyli władzę kilku
    silnych, między którymi nie brakowało wspaniałych mów-
    ców — demagogów (
    demos
    — ‘lud’;
    ago
    — ‘prowadzę,
    wprowadzam’).
    Na przestrzeni lat pojęcie „demagog” zmieniło sens. Jak
    wspomnieliśmy, dawniej oznaczało dobrego mówcę. Obec-
    nie jest rozumiane wyłącznie w pejoratywny sposób. Zgodnie
    z tym odbiorem każdy demagog może być mistrzem mowy.
    Gorzej, może opierać się na półprawdach, bazować na prze-
    sądach. Na pewno nie pogardzi kłamstwem, bo cel uświęca
    środki. Wykorzystuje niedoinformowanie ludzi, budzi wąt-
    pliwości w myślących i kieruje emocjami tych, którzy nie
    myślą. Jego celem jest rozbudzenie instynktów, zmiana tłumu
    w stado i przekonanie go do niszczenia „wrogów” — innych
    narodów, ras, czarownic, Żydów, kolorowych, niewierzących,
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com