ustawa o ochronie konkurencji i konsumentow, E-Book's, Dokumenty
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ©Kancelaria Sejmu s. 1/39 Dz.U. 2000 Nr 122 poz. 1319 USTAWA z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów Opracowano na pod- stawie: t.j. Dz.U. z 2003 r. Nr 86, poz. 804 Dział I Przepisy ogólne Art. 1. 1. Ustawa określa warunki rozwoju i ochrony konkurencji oraz zasady podejmowa- nej w interesie publicznym ochrony interesów przedsiębiorców i konsumentów. 2. Ustawa reguluje zasady i tryb przeciwdziałania praktykom ograniczającym kon- kurencję oraz praktykom naruszającym zbiorowe interesy konsumentów, a także antykonkurencyjnym koncentracjom przedsiębiorców i ich związków, jeżeli te praktyki lub koncentracje wywołują lub mogą wywoływać skutki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. 3. Ustawa określa także organy właściwe w sprawach ochrony konkurencji i kon- sumentów. Art. 2. 1. Ustawa nie narusza praw przysługujących na podstawie przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej i przemysłowej, w szczególności przepisów o ochronie wynalazków, wzorów użytkowych i przemysłowych, topografii ukła- dów scalonych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych, praw autorskich i praw pokrewnych. 2. Ustawę stosuje się do zawieranych między przedsiębiorcami: 1) umów, w szczególności licencji, a także innych niż umowy praktyk wyko- nywania praw, o których mowa w ust. 1; 2) umów dotyczących nieujawnionych do wiadomości publicznej: a) informacji technicznych lub technologicznych, b) zasad organizacji i zarządzania – co do których podjęto działania zmierzające do zapobieżenia ich ujaw- nieniu, jeżeli skutkiem tych umów jest nieuzasadnione ograniczenie swo- body działalności gospodarczej stron lub istotne ograniczenie konkurencji na rynku. 03-06-10 ©Kancelaria Sejmu s. 2/39 Art. 3. Przepisów ustawy nie stosuje się do: 1) ograniczeń konkurencji dopuszczonych na podstawie odrębnych ustaw; 2) układów zbiorowych pracy. Art. 4. Ilekroć w ustawie jest mowa o: 1) „przedsiębiorcy” – rozumie się przez to przedsiębiorcę w rozumieniu prze- pisów ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. – Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 86, poz. 958 i Nr 114, poz. 1193, z 2001 r. Nr 49, poz. 509, Nr 67, poz. 679, Nr 102, poz. 1115 i Nr 147, poz. 1643 oraz z 2002 r. Nr 1, poz. 2, Nr 115, poz. 995 i Nr 130, poz. 1112), a także: a) osobę fizyczną, osobę prawną, a także jednostkę organizacyjną niema- jącą osobowości prawnej, organizującą lub świadczącą usługi o cha- rakterze użyteczności publicznej, które nie są działalnością gospodar- czą w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej, b) osobę fizyczną wykonującą zawód we własnym imieniu i na własny ra- chunek lub prowadzącą działalność w ramach wykonywania takiego zawodu, c) osobę fizyczną posiadającą akcje lub udziały zapewniające jej co naj- mniej 25% głosów w organach co najmniej jednego przedsiębiorcy lub posiadającą kontrolę, w rozumieniu pkt 13, nad co najmniej jednym przedsiębiorcą, choćby nie prowadziła działalności gospodarczej w ro- zumieniu przepisów o działalności gospodarczej, jeżeli podejmuje dal- sze działania podlegające kontroli koncentracji, o której mowa w art. 12; 2) „związkach przedsiębiorców” – rozumie się przez to izby, zrzeszenia i inne organizacje zrzeszające przedsiębiorców, o których mowa w pkt 1, jak rów- nież związki tych organizacji; 3) „przedsiębiorcy dominującym” – rozumie się przez to przedsiębiorcę w przypadku, gdy: a) dysponuje bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na zgroma- dzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, także jako zastaw- nik albo użytkownik, bądź w zarządzie innego przedsiębiorcy (przed- siębiorcy zależnego), także na podstawie porozumień z innymi osoba- mi, lub b)jest uprawniony do powoływania lub odwoływania większości człon- ków zarządu lub rady nadzorczej innego przedsiębiorcy (przedsiębiorcy zależnego), także na podstawie porozumień z innymi osobami, lub c) więcej niż połowa członków zarządu spółki kapitałowej jest jednocze- śnie członkami zarządu innego przedsiębiorcy (przedsiębiorcy zależne- go), lub d)dysponuje bezpośrednio lub pośrednio większością głosów w spółce osobowej zależnej albo na walnym zgromadzeniu spółdzielni zależnej, także na podstawie porozumień z innymi osobami, lub 03-06-10 ©Kancelaria Sejmu s. 3/39 e) wywiera decydujący wpływ na działalność innego przedsiębiorcy (przedsiębiorcy zależnego), w szczególności na podstawie umowy przewidującej zarządzanie innym przedsiębiorcą (przedsiębiorcą zależ- nym) lub przekazywanie zysku przez takiego przedsiębiorcę; 4) „porozumieniach” – rozumie się przez to: a) umowy zawierane między przedsiębiorcami, między związkami przed- siębiorców oraz między przedsiębiorcami i ich związkami albo niektóre postanowienia tych umów, b) uzgodnienia dokonane w jakiejkolwiek formie przez dwóch lub więcej przedsiębiorców lub ich związki, c) uchwały lub inne akty związków przedsiębiorców lub ich organów sta- tutowych; 5) „porozumieniach dystrybucyjnych” – rozumie się przez to porozumienia zawierane między przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach ob- rotu, których celem jest zakup towarów dokonywany z zamiarem ich dalszej odsprzedaży; 6) „towarach” – rozumie się przez to rzeczy, jak również energię, papiery wartościowe i inne prawa majątkowe, usługi, a także roboty budowlane; 7) „cenach” – rozumie się przez to ceny, jak również opłaty o charakterze cen, marże handlowe, prowizje i narzuty do cen; 8) „rynku właściwym” – rozumie się przez to rynek towarów, które ze względu na ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości, w tym jakość, są uznawane przez ich nabywców za substytuty oraz są oferowane na obszarze, na któ- rym, ze względu na ich rodzaj i właściwości, istnienie barier dostępu do rynku, preferencje konsumentów, znaczące różnice cen i koszty transportu, panują zbliżone warunki konkurencji; 9) „pozycji dominującej” – rozumie się przez to pozycję przedsiębiorcy, która umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym przez stworzenie mu możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów; domniemywa się, że przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku przekra- cza 40%; 10) „konkurentach” – rozumie się przez to przedsiębiorców, którzy wprowa- dzają lub mogą wprowadzać albo nabywają lub mogą nabywać, w tym sa- mym czasie, towary na rynku właściwym; 11) „konsumencie” – rozumie się przez to osobę, która zawiera umowę z przed- siębiorcą w celu bezpośrednio niezwiązanym z działalnością gospodarczą; 12) „organizacjach konsumenckich” – rozumie się przez to niezależne od przed- siębiorców i ich związków organizacje społeczne, do których zadań statu- towych należy ochrona interesów konsumentów, o ile ich zadanie nie pole- ga na prowadzeniu działalności gospodarczej; 13) „przejęciu kontroli” – rozumie się przez to wszelkie formy bezpośredniego lub pośredniego uzyskania uprawnień, które osobno albo łącznie, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności prawnych lub faktycznych, umoż- liwiają wywieranie decydującego wpływu na określonego przedsiębiorcę lub przedsiębiorców; uprawnienia takie tworzą w szczególności: 03-06-10 ©Kancelaria Sejmu s. 4/39 a) prawo do całego albo do części mienia przedsiębiorcy, b) prawa lub umowy przyznające decydujący wpływ na skład, wynik gło- sowania lub decyzje organów przedsiębiorcy; 14) „grupie kapitałowej” – rozumie się przez to wszystkich przedsiębiorców, którzy są kontrolowani w sposób bezpośredni lub pośredni przez jednego przedsiębiorcę; 15) „przychodzie” – rozumie się przez to przychód uzyskany w roku podatko- wym poprzedzającym dzień wszczęcia postępowania na podstawie ustawy, w rozumieniu obowiązujących przedsiębiorcę przepisów o podatku docho- dowym; 16) „przeciętnym wynagrodzeniu” – rozumie się przez to przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw za ostatni miesiąc kwartału po- przedzającego dzień wydania decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ogłaszane przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie odrębnych przepisów. Dział II Zakaz praktyk ograniczających konkurencję Rozdział 1 Zakaz porozumień ograniczających konkurencję Art. 5. 1. Zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym, polegające w szczególności na: 1) ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów; 2) ograniczaniu lub kontrolowaniu produkcji lub zbytu oraz postępu technicz- nego lub inwestycji; 3) podziale rynków zbytu lub zakupu; 4) stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki konkurencji; 5) uzależnianiu zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę innego świadczenia, niemającego rzeczowego ani zwyczajowego związku z przedmiotem umowy; 6) ograniczaniu dostępu do rynku lub eliminowaniu z rynku przedsiębiorców nieobjętych porozumieniem; 7) uzgadnianiu przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu warunków składanych ofert, w szczególności dotyczących zakresu prac lub ceny. 2. Porozumienia, o których mowa w ust. 1, są w całości lub w odpowiedniej części nieważne, z zastrzeżeniem art. 6 i 7. 03-06-10 ©Kancelaria Sejmu s. 5/39 Art. 6. 1. Zakazu, o którym mowa w art. 5, nie stosuje się do: 1) porozumień zawieranych między konkurentami, których łączny udział w rynku w roku kalendarzowym poprzedzającym zawarcie porozumienia nie przekracza 5%; 2) porozumień zawieranych między przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach obrotu, których łączny udział w rynku w roku kalendarzowym poprzedzającym zawarcie porozumienia nie przekracza 10%. 2. W przypadku porozumień dystrybucyjnych zawieranych przez przedsiębiorcę co najmniej z dwoma innymi przedsiębiorcami łączny udział w rynku tych przed- siębiorców, o którym mowa w ust. 1, podlega sumowaniu. Art. 7. 1. Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, wyłączyć spod zakazu, o któ- rym mowa w art. 5, porozumienia, które przyczyniają się do polepszenia pro- dukcji, dystrybucji towarów lub do postępu technicznego lub gospodarczego, zapewniają nabywcy lub użytkownikowi odpowiednią część wynikających stąd korzyści i które: 1) nie nakładają na zainteresowanych przedsiębiorców ograniczeń, które nie są niezbędne do osiągnięcia tych celów; 2) nie stwarzają tym przedsiębiorcom możliwości wyeliminowania konkurencji na rynku właściwym w zakresie znacznej części określonych towarów. 2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, Rada Ministrów określi: 1) warunki, jakie muszą być spełnione, aby porozumienie mogło być uznane za wyłączone spod zakazu; 2) klauzule, których występowania w porozumieniu nie uznaje się za narusze- nie art. 5; 3) klauzule, których występowanie w porozumieniu stanowi naruszenie art. 5; 4) okres obowiązywania wyłączenia. Rozdział 2 Zakaz nadużywania pozycji dominującej Art. 8. 1. Zakazane jest nadużywanie pozycji dominującej na rynku właściwym przez jed- nego lub kilku przedsiębiorców. 2. Nadużywanie pozycji dominującej polega w szczególności na: 1) bezpośrednim lub pośrednim narzucaniu nieuczciwych cen, w tym cen nad- miernie wygórowanych albo rażąco niskich, odległych terminów płatności lub innych warunków zakupu albo sprzedaży towarów; 03-06-10
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|