ustawa o ochronie konkurencji i konsumentow, E-Book's, Dokumenty

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • apan.keep.pl
  • Podobne

     

    ustawa o ochronie konkurencji i konsumentow, E-Book's, Dokumenty

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    ©Kancelaria Sejmu s. 1/39
    Dz.U. 2000 Nr 122 poz. 1319
    USTAWA
    z dnia 15 grudnia 2000 r.
    o ochronie konkurencji i konsumentów
    Opracowano na pod-
    stawie: t.j. Dz.U. z
    2003 r. Nr 86, poz.
    804
    Dział I
    Przepisy ogólne
    Art. 1.
    1. Ustawa określa warunki rozwoju i ochrony konkurencji oraz zasady podejmowa-
    nej w interesie publicznym ochrony interesów przedsiębiorców i konsumentów.
    2. Ustawa reguluje zasady i tryb przeciwdziałania praktykom ograniczającym kon-
    kurencję oraz praktykom naruszającym zbiorowe interesy konsumentów, a także
    antykonkurencyjnym koncentracjom przedsiębiorców i ich związków, jeżeli te
    praktyki lub koncentracje wywołują lub mogą wywoływać skutki na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej.
    3. Ustawa określa także organy właściwe w sprawach ochrony konkurencji i kon-
    sumentów.
    Art. 2.
    1. Ustawa nie narusza praw przysługujących na podstawie przepisów dotyczących
    ochrony własności intelektualnej i przemysłowej, w szczególności przepisów o
    ochronie wynalazków, wzorów użytkowych i przemysłowych, topografii ukła-
    dów scalonych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych, praw autorskich
    i praw pokrewnych.
    2. Ustawę stosuje się do zawieranych między przedsiębiorcami:
    1) umów, w szczególności licencji, a także innych niż umowy praktyk wyko-
    nywania praw, o których mowa w ust. 1;
    2) umów dotyczących nieujawnionych do wiadomości publicznej:
    a) informacji technicznych lub technologicznych,
    b) zasad organizacji i zarządzania
    – co do których podjęto działania zmierzające do zapobieżenia ich ujaw-
    nieniu, jeżeli skutkiem tych umów jest nieuzasadnione ograniczenie swo-
    body działalności gospodarczej stron lub istotne ograniczenie konkurencji
    na rynku.
    03-06-10
    ©Kancelaria Sejmu s. 2/39
    Art. 3.
    Przepisów ustawy nie stosuje się do:
    1) ograniczeń konkurencji dopuszczonych na podstawie odrębnych ustaw;
    2) układów zbiorowych pracy.
    Art. 4.
    Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    1) „przedsiębiorcy” – rozumie się przez to przedsiębiorcę w rozumieniu prze-
    pisów ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. – Prawo działalności gospodarczej
    (Dz.U. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 86, poz. 958 i Nr 114, poz. 1193, z
    2001 r. Nr 49, poz. 509, Nr 67, poz. 679, Nr 102, poz. 1115 i Nr 147, poz.
    1643 oraz z 2002 r. Nr 1, poz. 2, Nr 115, poz. 995 i Nr 130, poz. 1112), a
    także:
    a) osobę fizyczną, osobę prawną, a także jednostkę organizacyjną niema-
    jącą osobowości prawnej, organizującą lub świadczącą usługi o cha-
    rakterze użyteczności publicznej, które nie są działalnością gospodar-
    czą w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej,
    b) osobę fizyczną wykonującą zawód we własnym imieniu i na własny ra-
    chunek lub prowadzącą działalność w ramach wykonywania takiego
    zawodu,
    c) osobę fizyczną posiadającą akcje lub udziały zapewniające jej co naj-
    mniej 25% głosów w organach co najmniej jednego przedsiębiorcy lub
    posiadającą kontrolę, w rozumieniu pkt 13, nad co najmniej jednym
    przedsiębiorcą, choćby nie prowadziła działalności gospodarczej w ro-
    zumieniu przepisów o działalności gospodarczej, jeżeli podejmuje dal-
    sze działania podlegające kontroli koncentracji, o której mowa w art.
    12;
    2) „związkach przedsiębiorców” – rozumie się przez to izby, zrzeszenia i inne
    organizacje zrzeszające przedsiębiorców, o których mowa w pkt 1, jak rów-
    nież związki tych organizacji;
    3) „przedsiębiorcy dominującym” – rozumie się przez to przedsiębiorcę w
    przypadku, gdy:
    a) dysponuje bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na zgroma-
    dzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, także jako zastaw-
    nik albo użytkownik, bądź w zarządzie innego przedsiębiorcy (przed-
    siębiorcy zależnego), także na podstawie porozumień z innymi osoba-
    mi, lub
    b)jest uprawniony do powoływania lub odwoływania większości człon-
    ków zarządu lub rady nadzorczej innego przedsiębiorcy (przedsiębiorcy
    zależnego), także na podstawie porozumień z innymi osobami, lub
    c) więcej niż połowa członków zarządu spółki kapitałowej jest jednocze-
    śnie członkami zarządu innego przedsiębiorcy (przedsiębiorcy zależne-
    go), lub
    d)dysponuje bezpośrednio lub pośrednio większością głosów w spółce
    osobowej zależnej albo na walnym zgromadzeniu spółdzielni zależnej,
    także na podstawie porozumień z innymi osobami, lub
    03-06-10
    ©Kancelaria Sejmu s. 3/39
    e) wywiera decydujący wpływ na działalność innego przedsiębiorcy
    (przedsiębiorcy zależnego), w szczególności na podstawie umowy
    przewidującej zarządzanie innym przedsiębiorcą (przedsiębiorcą zależ-
    nym) lub przekazywanie zysku przez takiego przedsiębiorcę;
    4) „porozumieniach” – rozumie się przez to:
    a) umowy zawierane między przedsiębiorcami, między związkami przed-
    siębiorców oraz między przedsiębiorcami i ich związkami albo niektóre
    postanowienia tych umów,
    b) uzgodnienia dokonane w jakiejkolwiek formie przez dwóch lub więcej
    przedsiębiorców lub ich związki,
    c) uchwały lub inne akty związków przedsiębiorców lub ich organów sta-
    tutowych;
    5) „porozumieniach dystrybucyjnych” – rozumie się przez to porozumienia
    zawierane między przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach ob-
    rotu, których celem jest zakup towarów dokonywany z zamiarem ich dalszej
    odsprzedaży;
    6) „towarach” – rozumie się przez to rzeczy, jak również energię, papiery
    wartościowe i inne prawa majątkowe, usługi, a także roboty budowlane;
    7) „cenach” – rozumie się przez to ceny, jak również opłaty o charakterze cen,
    marże handlowe, prowizje i narzuty do cen;
    8) „rynku właściwym” – rozumie się przez to rynek towarów, które ze względu
    na ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości, w tym jakość, są uznawane
    przez ich nabywców za substytuty oraz są oferowane na obszarze, na któ-
    rym, ze względu na ich rodzaj i właściwości, istnienie barier dostępu do
    rynku, preferencje konsumentów, znaczące różnice cen i koszty transportu,
    panują zbliżone warunki konkurencji;
    9) „pozycji dominującej” – rozumie się przez to pozycję przedsiębiorcy, która
    umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym
    przez stworzenie mu możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie
    od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów; domniemywa się, że
    przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku przekra-
    cza 40%;
    10) „konkurentach” – rozumie się przez to przedsiębiorców, którzy wprowa-
    dzają lub mogą wprowadzać albo nabywają lub mogą nabywać, w tym sa-
    mym czasie, towary na rynku właściwym;
    11) „konsumencie” – rozumie się przez to osobę, która zawiera umowę z przed-
    siębiorcą w celu bezpośrednio niezwiązanym z działalnością gospodarczą;
    12) „organizacjach konsumenckich” – rozumie się przez to niezależne od przed-
    siębiorców i ich związków organizacje społeczne, do których zadań statu-
    towych należy ochrona interesów konsumentów, o ile ich zadanie nie pole-
    ga na prowadzeniu działalności gospodarczej;
    13) „przejęciu kontroli” – rozumie się przez to wszelkie formy bezpośredniego
    lub pośredniego uzyskania uprawnień, które osobno albo łącznie, przy
    uwzględnieniu wszystkich okoliczności prawnych lub faktycznych, umoż-
    liwiają wywieranie decydującego wpływu na określonego przedsiębiorcę
    lub przedsiębiorców; uprawnienia takie tworzą w szczególności:
    03-06-10
    ©Kancelaria Sejmu s. 4/39
    a) prawo do całego albo do części mienia przedsiębiorcy,
    b) prawa lub umowy przyznające decydujący wpływ na skład, wynik gło-
    sowania lub decyzje organów przedsiębiorcy;
    14) „grupie kapitałowej” – rozumie się przez to wszystkich przedsiębiorców,
    którzy są kontrolowani w sposób bezpośredni lub pośredni przez jednego
    przedsiębiorcę;
    15) „przychodzie” – rozumie się przez to przychód uzyskany w roku podatko-
    wym poprzedzającym dzień wszczęcia postępowania na podstawie ustawy,
    w rozumieniu obowiązujących przedsiębiorcę przepisów o podatku docho-
    dowym;
    16) „przeciętnym wynagrodzeniu” – rozumie się przez to przeciętne miesięczne
    wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw za ostatni miesiąc kwartału po-
    przedzającego dzień wydania decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji
    i Konsumentów, ogłaszane przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
    na podstawie odrębnych przepisów.
    Dział II
    Zakaz praktyk ograniczających konkurencję
    Rozdział 1
    Zakaz porozumień ograniczających konkurencję
    Art. 5.
    1. Zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie,
    ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym,
    polegające w szczególności na:
    1) ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub
    sprzedaży towarów;
    2) ograniczaniu lub kontrolowaniu produkcji lub zbytu oraz postępu technicz-
    nego lub inwestycji;
    3) podziale rynków zbytu lub zakupu;
    4) stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub
    niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane
    warunki konkurencji;
    5) uzależnianiu zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę
    innego świadczenia, niemającego rzeczowego ani zwyczajowego związku z
    przedmiotem umowy;
    6) ograniczaniu dostępu do rynku lub eliminowaniu z rynku przedsiębiorców
    nieobjętych porozumieniem;
    7) uzgadnianiu przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu warunków
    składanych ofert, w szczególności dotyczących zakresu prac lub ceny.
    2. Porozumienia, o których mowa w ust. 1, są w całości lub w odpowiedniej części
    nieważne, z zastrzeżeniem art. 6 i 7.
    03-06-10
    ©Kancelaria Sejmu s. 5/39
    Art. 6.
    1. Zakazu, o którym mowa w art. 5, nie stosuje się do:
    1) porozumień zawieranych między konkurentami, których łączny udział w
    rynku w roku kalendarzowym poprzedzającym zawarcie porozumienia nie
    przekracza 5%;
    2) porozumień zawieranych między przedsiębiorcami działającymi na różnych
    szczeblach obrotu, których łączny udział w rynku w roku kalendarzowym
    poprzedzającym zawarcie porozumienia nie przekracza 10%.
    2. W przypadku porozumień dystrybucyjnych zawieranych przez przedsiębiorcę co
    najmniej z dwoma innymi przedsiębiorcami łączny udział w rynku tych przed-
    siębiorców, o którym mowa w ust. 1, podlega sumowaniu.
    Art. 7.
    1. Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, wyłączyć spod zakazu, o któ-
    rym mowa w art. 5, porozumienia, które przyczyniają się do polepszenia pro-
    dukcji, dystrybucji towarów lub do postępu technicznego lub gospodarczego,
    zapewniają nabywcy lub użytkownikowi odpowiednią część wynikających stąd
    korzyści i które:
    1) nie nakładają na zainteresowanych przedsiębiorców ograniczeń, które nie są
    niezbędne do osiągnięcia tych celów;
    2) nie stwarzają tym przedsiębiorcom możliwości wyeliminowania konkurencji
    na rynku właściwym w zakresie znacznej części określonych towarów.
    2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, Rada Ministrów określi:
    1) warunki, jakie muszą być spełnione, aby porozumienie mogło być uznane za
    wyłączone spod zakazu;
    2) klauzule, których występowania w porozumieniu nie uznaje się za narusze-
    nie
    art. 5;
    3) klauzule, których występowanie w porozumieniu stanowi naruszenie art. 5;
    4) okres obowiązywania wyłączenia.
    Rozdział 2
    Zakaz nadużywania pozycji dominującej
    Art. 8.
    1. Zakazane jest nadużywanie pozycji dominującej na rynku właściwym przez jed-
    nego lub kilku przedsiębiorców.
    2. Nadużywanie pozycji dominującej polega w szczególności na:
    1) bezpośrednim lub pośrednim narzucaniu nieuczciwych cen, w tym cen nad-
    miernie wygórowanych albo rażąco niskich, odległych terminów płatności
    lub innych warunków zakupu albo sprzedaży towarów;
    03-06-10
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com