web 2.0. przewodnik po strategiach scan, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 6 Spis treści LinkedIn: wizytownik online 108 Facebook: przedstaw się online 116 Wnioski 126 Pytania kontrolne 130 Rozdział 4. Firmy zarabiają na kompetencjach ............................................ 133 Zewnętrzne i wewnętrzne siły 136 Rozwijanie zdolności adaptacyjnych: przed siecią Web 137 Od rozpowszechniania treści online do rozpowszechniania kompetencji 138 Wnioski 153 Pytania kontrolne 155 Rozdział 5. Nowe łączy się ze starym .......................................................... 157 Style innowacji 157 Integracja ekosystemów: iPod Apple 171 Współpraca z operatorami: Jajah 178 Bardziej rekombinacyjna innowacja: iPhone 182 Wnioski 183 Pytania kontrolne 185 Rozdział 6. Firmy wykorzystują strategie ..................................................... 187 Pięć kroków do Web 2.0 187 Tworzenie biznesplanów Web 2.0 195 Rozglądaj się, idąc naprzód 203 Przypisy końcowe ...................................................................... 207 Bibliografia ................................................................................. 249 Skorowidz .................................................................................. 271 ROZDZIAŁ SZÓ STY Firmy wykorzystują strategie M ASZ JUŻ WSZYSTKIE POTRZEBNE NARZĘDZIA , BY ZASTOSOWAĆ MYŚLENIE STRATEGICZNE W EB 2.0 W SWOJEJ FIRMIE . Następnym krokiem jest zrobie- nie tego. Czytanie o Web 2.0 w poprzednich rozdziałach dało Ci dobre podstawy do rozpoczęcia działań, ale działanie wymaga dużo więcej, niż tylko czytania. Od czego zacząć? Pięć kroków do Web 2.0 Oto składający się z pięciu kroków plan włączania modeli biznesowych Web 2.0 do swoich procesów decyzyjnych i przekonania innych, by się do Ciebie przyłączyli. Te działania z grubsza wynikają z poprzednich rozdziałów i są odpowiedziami na kilka kluczowych pytań o to, jak możesz zastosować poznane przykłady w swojej sytuacji. Wykorzystaj wspólną wartość użytkowników Kluczowym składnikiem wielu projektów Web 2.0 jest możliwość zbierania informacji od użytkowników i udostępniania ich w formie, za którą ludzie są skłonni zapłacić. Sami użytkownicy, przy okazji robie- nia tego, czego sami potrzebują, zwiększają wartość większego systemu. Tworzenie systemów, gdzie użytkownicy zechcą to robić, może być trudne i wymagać różnego rodzaju analiz dotyczących tworzenia sys- temów prezentujących informacje czysto komercyjnym użytkownikom. 188 Rozdział szósty Nawet jeśli pracujesz przy projekcie lub biznesie, który działa od lat, może pomóc rozpoczęcie od czystej kartki, tabula rasa , coś jak zaczęcie wszyst- kiego od zera. Spójrz świeżym okiem na swój projekt, program lub biznes z punktu widzenia pojedynczego klienta. Podejście z perspektywy klienta i uważne prześledzenie przepływów finansowych tego klienta, jak też stworzonej, uzyskanej lub zmarnowanej wartości w wyniku działań i interakcji pojedynczego użytkownika jest lupą, która pomaga doce- nić najbardziej wartościowych, aktywnych i kreatywnych użytkowni- ków-współpracowników. Może zechcesz zmienić strukturę kosztów i model tak, by stworzyć sposoby nagradzania najlepszych współpra- cowników, wywołać i wspierać tworzenie wspólnej wartości użytkow- ników i spieniężyć tę wartość, by — najszybciej, jak to możliwe — był z niej pożytek dla Ciebie i Twoich użytkowników. Przede wszystkim popatrz na dodatnie i ujemne przepływy finansowe związane z Twoją firmą z perspektywy pojedynczego użytkownika. To ważne, by ocenić swoje koszty i możliwości współpracy z nowymi użytkownikami, ponieważ może być tutaj kilka różnych zagadnień do przemyślenia, jak też wiele źródeł zysków i kosztów. (Jeśli nie rozpo- cząłeś jeszcze działalności, to oczywiście masz możliwość zaplanowania, jak chciałbyś, żeby te przepływy działały). Ważne jest, by zrozumieć pod- stawowe wartości i koszty Twoich użytkowników. Flickr miał sześć kluczowych obszarów, na których wspólna wartość użytkowników była ważna. Musisz zbadać swój projekt, by znaleźć obszary, w których wspólna wartość użytkowników może Ci pomóc. Czy są sposoby maksymalizacji tworzonej wartości przez zmianę relacji lub interakcji między Twoimi użytkownikami online lub nawet partne- rami offline? Jak stworzenie społeczności lub ekosystemu może wpłynąć na Twoją firmę, strumienie przychodów, dzielenie zysków czy struk- turę kosztów? Czy współpraca, udostępnianie i zmiany w częstotliwości, przywiązaniu lub różne strumienie przychodów mogą być stałym czyn- nikiem konkurencyjnym, przynoszącym pojedynczemu klientowi mie- rzalne korzyści i długoterminowe zyski możliwe do włączenia w całko- witą wartość przedsiębiorstwa dla klienta? Firmy wykorzystują strategie 189 Flickr dawał swoim użytkownikom natychmiastową korzyść w postaci łatwego dostępu do miejsca przechowywania zdjęć cyfrowych i zarzą- dzania nimi, a sam wykorzystał ich wielką bibliotekę publicznych zdjęć do zbudowania nowego rodzaju społeczności. Zależnie od natury Two- jego projektu czy firmy, skupianie się na tego rodzaju danych klienta może nie zadziałać, ale nadal może być tu dla Ciebie wiele sposobów na zwiększenie ilości informacji, które użytkownicy dzielą z innymi. Eks- perymentuj z robieniem małych zmian natychmiast, jeśli poskutkują, zobacz, czy możesz uczynić z nich wartość domyślną, tak by Twój system i model biznesowy ciągle i automatycznie zwiększały wartość systemu i użytkownika. Aktywuj efekty sieciowe Efekty sieciowe są sercem Web 2.0 ukrytym pod wszystkimi prezen- towanymi tutaj strategiami. Efekty sieciowe pojawiają się jednak na wiele różnych sposobów i ich dobre zastosowanie oznacza konieczność ich poszukiwania i wyzwalania ich mocy. Pierwszym krokiem jest ustalenie, jakie są Twoje efekty sieciowe offline i online, i jak możesz zmierzyć ich wartość. Jakie są możliwe miejsca i grupy, które mogłyby generować pozytywne efekty sieciowe — bez- pośrednie, pośrednie, po stronie popytu (ang. demand-side ), międzysie- ciowe i społeczne? Czy możesz zidentyfikować i prześledzić te, które wykorzystujesz, i wykorzystać je bardziej efektywnie niż Twoja kon- kurencja? (Czy możesz zidentyfikować możliwe efekty, z których nie zacząłeś jeszcze korzystać?). Gdy już zidentyfikowałeś możliwości, nadszedł czas, by sprawdzić, jak je połączyć. Jak możesz pomnożyć i połączyć swoje efekty sieciowe online, tworząc rosnący zwrot, wykorzystując potęgę dynamicznej wyce- ny efektów związanych z zaspokajaniem potrzeb i tworząc n-stronne efekty międzysieciowe? Darmowe lub dofinansowane usługi są zazwy- czaj kluczem do takiego pomnażania. Im dokładniej przeanalizujesz wpływ efektów sieciowych na swój pro- jekt lub firmę, tym więcej znajdziesz możliwości stworzenia i wyko- rzystania efektów sieciowych zarówno online, jak i offline. Ponieważ
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|