specyfikacja na przykładach. poznaj zwinne metody pracy i dostarczaj właściwe oprogramowanie full scan, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] //-->Spis tre ciWprowadzenie 11Podzi kowania 22O autorze 23O ilustracji na ok adce24CZIZaczynamy!2712Kluczowe korzy ciSprawniejsze wprowadzanie zmian .............................................................................................. 30Wy sza jako produktu ............................................................................................................... 32Mniej przeróbek ............................................................................................................................ 36Lepsze dostosowanie aktywno ci ................................................................................................. 39Pami taj ........................................................................................................................................ 41Wzorce kluczowych procesów43Zdefiniowanie zakresu prac w oparciu o cele biznesowe ............................................................. 45Wspólne specyfikowanie .............................................................................................................. 45Opisywanie z wykorzystaniem przyk adów ilustruj cych .............................................................. 46Udoskonalanie specyfikacji .......................................................................................................... 47Automatyzacja walidacji bez zmiany specyfikacji ........................................................................ 47Cz sta walidacja ........................................................................................................................... 49Tworzenie systemu dokumentacji ................................................................................................. 49Praktyczny przyk ad ...................................................................................................................... 50Cel biznesowy ............................................................................................................................... 50Przyk ad poprawnego celu biznesowego .............................................................................................51Zakres ........................................................................................................................................... 51Historyjki u ytkowników podstawowego elementu systemu lojalno ciowego .......................................51Kluczowe przyk ady ....................................................................................................................... 51Kluczowe przyk ady: Darmowa dostawa ..............................................................................................52Specyfikacja z przyk adami .......................................................................................................... 52Darmowa dostawa ..............................................................................................................................52Przyk ady ............................................................................................................................................53Wykonywalna specyfikacja ........................................................................................................... 53yj ca dokumentacja .................................................................................................................... 53Pami taj ........................................................................................................................................ 543yj ca dokumentacja55Dlaczego potrzebujemy pewnej dokumentacji? ............................................................................ 56Testy mog by dobr dokumentacj ........................................................................................... 57Tworzenie dokumentacji na podstawie wykonywalnej specyfikacji ............................................. 58Zalety modelu zorientowanego na dokumentacj ......................................................................... 60Pami taj ........................................................................................................................................ 61Kup książkęPoleć książkę4Spis tre ci4Inicjowanie zmianJak rozpocz63zmian procesu? ................................................................................................... 64Wdra aj specyfikacj przez przyk ady jako czrozleg ego procesu zmian .........................................65Kiedy: W projektach typu greenfield .............................................................................................65Skup si na poprawie jako ci ..............................................................................................................65Zacznij od automatyzacji testów funkcjonalnych ..................................................................................66Kiedy: Zmiany dotycz istniej cego projektu .................................................................................66Wprowad narz dzie do wykonywalnych specyfikacji ..........................................................................68Kiedy: Zale nie od potrzeb w asnych testerów ..............................................................................68Wykorzystaj TDD jako odskoczni .......................................................................................................70Kiedy: Deweloperzy maj du wiedz na temat TDD ...................................................................70Jak zaczzmienia kultur zespo u? .......................................................................................... 70Unikaj u ywania terminów sugeruj cych zwinno lub bycie „agile” ....................................................70Kiedy: Pracujesz w rodowisku opornym na zmiany .....................................................................70Zadbaj o uzyskanie wsparcia kierownictwa ..........................................................................................72Sprzedaj specyfikacj przez przyk ady jako lepsz metod wykonywania testów akceptacyjnych .........73Niech automatyzacja testów nie b dzie celem ko cowym ...................................................................74Nie koncentruj si wy cznie na narz dziu ...........................................................................................75W czasie migracji niech jedna osoba ci gle pracuje nad starszymi skryptami ......................................75Kiedy: Wprowadzasz automatyzacj funkcjonaln do istniej cych systemów ...............................75Sprawdzaj, kto wykonuje testy automatyczne ......................................................................................76Kiedy: Deweloperzy niech tnie podchodz do uczestnictwa w procesie ........................................76Jak zespo y wdra aj zasady wspó pracy w procesach iteracyjnych i przep ywu? ..................... 77Zespó Global Talent Management z Ultimate Software ............................................................... 77Zespó Sierra w BNP Paribas ........................................................................................................ 80Sky Network Services ................................................................................................................... 81Radzenie sobie z potrzeb formalnego zatwierdzenia i identyfikowalno ci ............................... 82Zachowaj wykonywalne specyfikacje w systemie kontroli wersji ..........................................................83Uzyskaj zatwierdzenie na eksportowanej yj cej dokumentacji ............................................................84Kiedy: Zatwierdzasz iteracj po iteracji ..........................................................................................84Uzyskaj zatwierdzenie zakresu, a nie specyfikacji ................................................................................84Kiedy: Zatwierdzasz odleglejsze kamienie milowe .........................................................................84Uzyskaj zatwierdzenie „odchudzonych” przypadków u ycia .................................................................85Kiedy: Formalne zatwierdzenia wymagaj uzupe nienia o szczegó y ..............................................85Wprowad realizacje przypadków u ycia .............................................................................................86Kiedy: Formalne zatwierdzenia wymagaj uwzgl dniania wszystkich szczegó ów .........................86Znaki ostrzegawcze ....................................................................................................................... 87Uwa aj na testy, które cz sto daj ró ne wyniki .......................................................................... 87Uwa aj na bumerangi ................................................................................................................... 88Uwa aj na niedopasowanie organizacyjne ................................................................................... 88Uwa aj na kod „na wszelki wypadek” .......................................................................................... 89Uwa aj na „chirurgi rutówk ” ................................................................................................... 90Pami taj ........................................................................................................................................ 90Kup książkęPoleć książkęSpis tre ci5CZIIWzorce kluczowych procesów935Definiowanie zakresu na podstawie celówOkre lanie odpowiedniego zakresu .............................................................................................. 95Znajd odpowiedzi na pytania „Dlaczego?” i „Kto?” .............................................................................96Zrozum, sk d bierze si warto .........................................................................................................98Dowiedz si , jakich wyników oczekuj u ytkownicy biznesowi ............................................................99Niech deweloperzy zapewni cz„chc ” historyjek u ytkownika ....................................................100Kiedy: U ytkownicy biznesowi ufaj zespo owi zajmuj cemu si wytwarzaniem oprogramowania .....100Wspó praca w celu zdefiniowania zakresu bez kontroli wysokiego poziomu ............................. 101Zapytaj o to, jak co mo e by przydatne ..........................................................................................102Zapytaj o rozwi zanie alternatywne ....................................................................................................103Nie patrz na projekt wy cznie z perspektywy najni szego poziomu ...................................................103Zadbaj, aby zespo y dostarcza y kompletne funkcje ...........................................................................104Kiedy: Pracujesz nad du ymi projektami z cz ciami zespo ów w ró nych lokalizacjach .............104Wi cej informacji ........................................................................................................................ 105Pami taj ...................................................................................................................................... 1066Wspólne specyfikowanie107Dlaczego podczas definiowania specyfikacji musimy ze sob wspó pracowa ? ....................... 108Najpopularniejsze modele wspó pracy ....................................................................................... 109Spróbuj zorganizowa du e warsztaty dla wszystkich cz onków zespo u .................................................109Kiedy: Zaczynasz wdra a zasady specyfikacji przez przyk ady ...................................................109Wypróbuj spotkania w mniejszym gronie („trzej amigos”) .................................................................111Kiedy: Domena wymaga sk adania cz stych wyja nie ..............................................................111Programujcie w parach .....................................................................................................................113Kiedy: Pracujecie nad dojrza ymi produktami ..............................................................................113Spraw, aby testerzy przed iteracj regularnie sprawdzali testy ............................................................115Kiedy: Analitycy tworz testy ......................................................................................................115Spróbuj nieformalnych rozmów .........................................................................................................115Kiedy: Interesariusze biznesowi s atwo dost pni ......................................................................115Przygotowanie wspó pracy ......................................................................................................... 116Organizuj spotkania przygotowawcze ................................................................................................117Kiedy: W projekcie uczestniczy wielu interesariuszy ...................................................................117Zdob d zaanga owanie interesariuszy ..............................................................................................118Dobrze przygotuj si do wst pnych spotka z interesariuszami ..........................................................119Kiedy: Interesariusze nie s dost pni na miejscu ........................................................................119Niech cz onkowie zespo u przejrz historyjki na wczesnym etapie ......................................................121Kiedy: Analitycy/eksperci ds. domeny s w skim gard em procesu ............................................121Przygotuj tylko wst pne przyk ady .....................................................................................................122Kiedy: Interesariusze s atwo dost pni ......................................................................................122Nie utrudniaj dyskusji przez przesadne przygotowania .......................................................................123Wybór modelu wspó pracy ......................................................................................................... 124Pami taj ...................................................................................................................................... 125Kup książkęPoleć książkę6Spis tre ci7Wykorzystanie przyk adów ilustruj cych127Uzupe nienie specyfikacji z wykorzystaniem przyk adów ilustruj cych: przyk ad ...................... 130Przyk ady powinny by precyzyjne ............................................................................................. 131Nie u ywaj w swoich przyk adach systemu zamkni tych odpowiedzi (tak/nie) ...................................131Kiedy: Bazowe koncepcje nie s definiowane osobno .................................................................131Unikaj u ywania abstrakcyjnych klas równowa no ci ........................................................................132Kiedy: Mo esz zdefiniowa konkretny przyk ad ...........................................................................132Przyk ady powinny by kompletne .............................................................................................. 133Eksperymentuj z danymi ...................................................................................................................133Pytaj, czy istnieje alternatywna metoda sprawdzenia funkcjonalno ci ................................................133Kiedy: Pracujesz ze z o on /star infrastruktur .........................................................................133Przyk ady powinny by realistyczne ........................................................................................... 134Unikaj generowania zmy lonych danych ...........................................................................................134Kiedy: Podczas prac nad projektem opartym na danych .............................................................134Pozyskaj podstawowe przyk ady bezpo rednio od klientów ...............................................................135Kiedy: Pracujesz dla klientów korporacyjnych .............................................................................135Przyk ady powinny by zrozumia e ............................................................................................. 137Unikaj pokusy zbadania wszelkich mo liwych kombinacji ..................................................................138Szukaj ukrytych koncepcji .................................................................................................................138Ilustrowanie wymaga niefunkcjonalnych .................................................................................. 140Zdob d precyzyjne wymagania wydajno ciowe ...............................................................................140Kiedy: Wysoka wydajno jest funkcj kluczow ........................................................................140Wykorzystaj uproszczone prototypy interfejsów u ytkownika .............................................................141Wypróbuj model QUPER ...................................................................................................................142Kiedy: Wymagania zmieniaj si i s skalowalne ........................................................................142Wykorzystaj list kontroln podczas dyskusji ....................................................................................143Kiedy: Pojawiaj si obawy przekrojowe ....................................................................................143Stwórz przyk ad referencyjny .............................................................................................................144Kiedy: Wymagania s niemo liwe do oszacowania .....................................................................144Pami taj ...................................................................................................................................... 1458Udoskonalanie specyfikacji147Przyk ad dobrej specyfikacji ....................................................................................................... 149Darmowa dostawa ...................................................................................................................... 149Przyk ady .................................................................................................................................... 149Przyk ad z ej specyfikacji ............................................................................................................ 150Na co nale y zwróci uwag podczas udoskonalania specyfikacji? ........................................... 152Przyk ady powinny by precyzyjne i testowalne ......................................................................... 152Skrypty to nie specyfikacje ......................................................................................................... 152Nie twórz opisów w formie przep ywów .............................................................................................154Specyfikacje powinny dotyczy funkcjonalno ci biznesowej, a nie projektu oprogramowania ...... 154Unikaj tworzenia specyfikacji, które s ci le powi zane z kodem ......................................................155Oprzyj si pokusie obej cia trudno ci technicznych w specyfikacjach ...............................................156Kiedy: Pracujesz na starym systemie .........................................................................................156Nie pozwól uwi zi si przez szczegó y interfejsu u ytkownika ..........................................................157Kiedy: Pracujesz nad projektami internetowymi ..........................................................................157Specyfikacje powinny by oczywiste .......................................................................................... 157U yj opisowego tytu u i wyja nij cel, stosuj c krótkie zdania .............................................................158Poka i milcz .....................................................................................................................................158Kiedy: Kto pracuje nad specyfikacj samodzielnie ....................................................................158W celu: Sprawdzenia, czy specyfikacja jest oczywista i nie wymaga dodatkowych t umacze ....158Kup książkęPoleć książkę
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|