stretching w biznesie. rozwijanie działalności w lepszych i gorszych czasach full, ebooki6
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 6 S PIS TREŚCI ROZDZIAŁ 5. .........................................................................95 Przygotowanie do rozwoju Pozytywne aspekty rozwoju ..................................................................................................... 96 Skutki konsolidacji branży ..................................................................................................... 100 Diagnozowanie wzrostu ......................................................................................................... 104 Część III Model rozwoju przez rozciąganie ROZDZIAŁ 6. .......................................................................109 Wprowadzenie do modelu rozwoju przez rozciąganie Opowieść o dwóch strategiach ................................................................................................ 111 Zdecentralizowane i zunifikowane ......................................................................................... 121 ROZDZIAŁ 7. .......................................................................125 Działalność operacyjna — usuwanie „wąskich gardeł” i barier rozwoju Wal-Mart — rozwój napędzany przez działalność operacyjną .............................................. 126 1. Zarządzanie procesem zaopatrzenia ...................................................................................127 2. Jakość produktu i usługi .................................................................................................... 128 3. Rozwój nowego produktu .................................................................................................. 129 4. Dostawa na czas .................................................................................................................. 131 5. Lepsza obsługa klienta ....................................................................................................... 132 6. Efektywność sprzedaży .......................................................................................................133 7. Strategia cenowa i jej wdrażanie ........................................................................................ 134 Graco ...................................................................................................................................... 136 ROZDZIAŁ 8. .......................................................................139 Organizacja — budowanie dobrze prosperujących firm Goldman Sachs ....................................................................................................................... 140 Eliminacja tarć ....................................................................................................................... 143 Przełamanie barier rozwoju ....................................................................................................145 Sara Lee .................................................................................................................................. 148 Usprawnienie procesu podejmowania decyzji ...................................................................... 149 Powiązanie systemu wynagrodzeń z rozwojem firmy ........................................................... 150 HSBC Holdings ....................................................................................................................... 151 ROZDZIAŁ 9. .......................................................................155 Strategia — wykorzystanie dźwigni strategicznych Toyota ......................................................................................................................................155 W jakiej branży rzeczywiście działasz? ...................................................................................159 Na czym polega Twoja strategia rozwoju zorientowana na klienta? ......................................159 Jakie kanały dystrybucji najsilniej pobudzają rozwój? ......................................................... 160 W których krajach powinieneś konkurować? ......................................................................... 161 Jaki jest najlepszy portfel produktów? .................................................................................. 162 Teleflex ................................................................................................................................... 162 Gdzie mieszczą się w Twoich planach fuzje i przejęcia? ........................................................ 164 Robert Mondavi ..................................................................................................................... 166 7 SPIS TREŚCI ROZDZIAŁ 10. ..................................................................... 171 Rozciąganie — osiąganie nadzwyczajnego tempa wzrostu Nestlé ....................................................................................................................................... 171 Łańcuch wartości i model biznesowy .....................................................................................174 Baza klientów .......................................................................................................................... 175 Obsługa .................................................................................................................................... 177 Partnerstwo i podział ryzyka ...................................................................................................178 Kanały dystrybucji ..................................................................................................................178 Marki .......................................................................................................................................179 Wygoda i dostosowanie do indywidualnych potrzeb ............................................................ 180 Zasięg geograficzny .................................................................................................................181 Technologia ............................................................................................................................ 182 Johnson & Johnson ............................................................................................................... 183 Część IV Realizacja i wnioski ROZDZIAŁ 11. ..................................................................... 189 Organizacja procesu rozwoju — rozwiązywanie problemów związanych z implementacją Przekonanie partnerów do rozwoju ........................................................................................ 191 Wybór właściwego dyrektora generalnego z punktu widzenia rozwoju ................................193 Stworzenie kultury rozwoju ....................................................................................................195 Globalizacja i ekspansja geograficzna .....................................................................................197 ROZDZIAŁ 12. ..................................................................... 201 Przebudowa procesów biznesowych pod kątem rozwoju Podstawowe procesy umożliwiające rozwój .......................................................................... 202 Innowacje — narodziny nowych produktów i usług .............................................................. 203 Możliwości wzrostu ................................................................................................................206 Zarządzanie decyzjami o fuzjach i przejęciach ...................................................................... 207 ROZDZIAŁ 13. ..................................................................... 213 Przyszłe wyzwania dla rozwoju Powody dla zachowania nadziei .............................................................................................215 Perspektywy wzrostu dla głównych regionów ........................................................................215 Prognozy wzrostu w kluczowych branżach .............................................................................217 Rozciąganie w przyszłość ....................................................................................................... 222 DODATEK ........................................................................... 223 Ekonomiczna wartość dodana (EVA) i inne schematy wartości Strategie cenowe .................................................................................................................... 227 SKOROWIDZ ....................................................................... 233 Rozdział 4. Cel rozwoju D laczego firma powinna się rozwijać? Odpowiedź brzmi: jeśli się nie rozwija, nie może odnieść sukcesu w długim okresie. Jest to kolejny życiowy pewnik, obok śmierci i podatków. Znajduje on potwierdzenie w naszych badaniach i doświadczeniu. Prze- analizowaliśmy i porównaliśmy setki zmiennych, aby zidentyfikować te spo- śród nich, które najlepiej prognozują sukces przedsiębiorstwa i stanowią dla niego siły napędowe. Jak się okazuje, długofalowy, przekładający się na zyski, wzrost przychodów w 78% decyduje o cenach akcji przedsiębiorstwa w okre- sie obejmującym przynajmniej 14 lat. Pod tym względem czynnik ten odbiega znacznie od wielu statycznych mierników wyników firmy, takich jak zysk netto, rentowność sprzedaży, stopa zwrotu z kapitału własnego (ROE) czy też rentowność zaangażowanego kapitału, które wpływają na cenę akcji jedynie w 22%. Długookresowy wzrost przychodów jest najważniejszym celem strate- gicznym dla każdego przedsiębiorstwa, które aspiruje do wysokiej pozycji na rynku papierów wartościowych. Następstwem konieczności rozwoju jest długofalowy wpływ procesu kon- solidacji branży. Jak już wspominaliśmy we wstępie, podmioty muszą albo zwyciężać w bitwie konsolidacyjnej w swoim sektorze, albo stawić czoło per- spektywie przejęcia przez konkurencję lub bankructwa. Dlatego konieczność wzrostu staje się podwójnie ważna dla przetrwania Twojej firmy. Albo będzie się ona rozwijała i odnosiła większe sukcesy, albo osiągnie niższe wyniki fi- nansowe i zostanie przejęta przez konkurencję lub wypadnie z rynku. To sce- nariusz prawdziwego doboru naturalnego. Jednak korzyści z przekładającego się na zyski wzrostu są ogromne. Ana- litycznym szkieletem, którego używamy jako swego rodzaju przewodnika na drodze zwiększania konkurencyjności, jest macierz rozwoju przez budowanie wartości, zwana dalej macierzą VBG (ang. Value-Building Growth ). Jak już 78 A RGUMENTY PRZEMAWIAJĄCE ZA ROZWOJEM wspomnieliśmy, jest to narzędzie, które A.T. Kearney opracował i udoskonalił w ciągu ostatnich 14 lat. Schemat VGB oparty na bazie danych finansowych dotyczących 29000 firm z całego świata dostarcza wiarygodnych informacji i spostrzeżeń na temat konkurencji i opcji strategicznych właściwie dla każdej branży. Argument przemawiający za prowadzeniem firmy w kierunku prawego górnego rogu macierzy — obszaru wzrostu wartości — jest nie do podważenia. Jak pokazuje rysunek 4.1, firmy rozwijające się przez wzrost wartości cieszyły się niezwykle dobrymi wynikami działalności przez ostatnie 14 lat, co po- twierdzają złożona roczna stopa wzrostu przychodów w wysokości 18% i złożona roczna stopa wzrostu wartości dla akcjonariuszy w wysokości 21%. Wyobraź sobie, że Twoja firma osiąga takie rezultaty przez kolejne 15 lat. Rysunek 4.1. Macierz rozwoju przez budowanie wartości według A.T. Kearney (lata 1998 – 2002) Źródło: A.T. Kearney. Firmy w pozostałych trzech obszarach albo przodują tylko w jednym wy- miarze — wzroście przychodów lub wartości dla akcjonariuszy, albo nie wiedzie im się w żadnym z nich. Zatem celem każdej firmy jest przesunięcie z punktu, w którym się obecnie znajduje, do prawego górnego rogu macierzy VBG i utrzy- manie tej pozycji. W niniejszym rozdziale opisujemy kroki, które należy pod- jąć, aby osiągnąć status przedsiębiorstwa rozwijającego się przez wzrost war- tości. W dalszej części książki pokazujemy, w jaki sposób ten status zachować przez możliwie najdłuższy czas.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|