sześć ram myślowych full, 123ebooki

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • umic.opx.pl
  • Podobne

     

    sześć ram myślowych full, 123ebooki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    ROZDZIAŁ 6
    Rezultat
    RAMA PROSTOKĄTA
    Co umieścimy na koniec na prostokącie? Do jakiego
    doszliśmy wniosku? Prostokąt prezentuje podstawę,
    na której coś może zostać zaprezentowane.
    „Czy zgadzamy się co do wniosku?”.
    „Jakie są moje własne wnioski?”.
    Może się okazać, że zmarnowaliśmy czas, przyglądając
    się nierzetelnym informacjom, które nie przedstawiały
    dla nas większej wartości. Może się okazać, że nasze po-
    trzeby zostały w pełni zaspokojone. Być może okaże się
    również, że uzyskaliśmy mnóstwo dodatkowych infor-
    macji.
    Stosując ramę prostokąta, przedstawiamy nasze wnio-
    ski. Czy nasza potrzeba informacji została zaspokojona?
    Czy potrzebujemy dalszych informacji? Czy jesteśmy
    zadowoleni z dokładności informacji? Czy pojawiają się
    kolejne pytania?
    78
    S
    ZEŚĆ RAM MYŚLOWYCH
    Jaka jest ogólna wartość informacji? Jaką wartość zwią-
    zaną bezpośrednio z naszymi potrzebami prezentuje
    dana informacja? Czy otworzyły się nowe kierunki po-
    szukiwań? Jaki wpływ na nas ma wartość uzyskana z in-
    formacji? W jaki sposób ta wartość wpływa na nasze za-
    chowanie, strategię działania, nasze plany lub
    rozwiązywanie problemów itp.?
    Jakie kwestie godne uwagi zostały wyodrębnione z in-
    formacji? Dlaczego sprawy te są interesujące? Czy te
    kwestie, które wzbudziły nasze zainteresowanie, wyma-
    gają od nas podejmowania dalszych działań?
    Na powyższe pytania należy udzielić jasnych odpowie-
    dzi. Ogólnie rzecz biorąc, celem stosowania sześciu ram
    myślowych jest osiągnięcie większej jasności myślenia.
    Oznacza to umiejętność kierowania naszej uwagi na
    jedną rzecz, a następnie skierowanie jej na kolejną,
    zamiast mieszać wszystko ze sobą.
    Kolejny krok
    Jaki powinien być nasz kolejny ruch? Czy potrzebujemy
    dalszych informacji? Czy musimy podjąć działanie na
    podstawie zdobytych przez nas informacji?
    Jeżeli informacje spowodowały zmianę naszych poglą-
    dów, to co mamy dalej robić? W jakim sensie ta zmia-
    na wpływa na nasze myślenie i strategie działania?
    Czy musimy powiadomić innych ludzi o tej zmianie?
    79
    R
    EZULTAT
    Więc?
    Przeszukiwanie informacji okazało się przydatne, ale
    w żaden sposób nie wpłynęło na zmianę naszego myśle-
    nia. Czy w związku z tym zmarnowaliśmy swój czas?
    Upewnienie się we własnych poglądach jest bardzo
    cenne. Jeśli informacja dostarczyła nam potwierdzenia,
    że nasze rozumowanie idzie w dobrym kierunku, to jest
    ona zarówno ważna, jak i użyteczna.
    Raport dotyczący informacji
    Możesz napisać dla siebie i dla innych raport dotyczący
    konkretnej informacji. Raporty różnych osób mogą po-
    tem zostać porównane. Raport powinien się składać
    z każdej z sześciu ram myślowych i zawierać komentarz
    pod każdą z nich.
    Oczywiście raport nie będzie sporządzany w przypadku
    każdej rozpatrywanej informacji, ale można go przygo-
    tować w ważnych sytuacjach albo wtedy, gdy rozpatry-
    wana informacja zostaje oceniona jako bardzo ważna.
    Przyswajanie informacji jest tak bardzo ważne dla my-
    ślenia, że musimy ten proces traktować poważnie.
    Każdy zdaje sobie sprawę z ważności informacji. Jednak
    niewielką wagę przywiązujemy do sposobu ich wykorzy-
    stania oraz konsekwencji wynikających z informacji.
    80
    S
    ZEŚĆ RAM MYŚLOWYCH
    Komputery
    Przyzwyczailiśmy się do wprowadzania wszystkich do-
    stępnych nam informacji do komputera, żeby następnie
    pozwolić mu je przeanalizować. Tego rodzaju sytuacje
    są coraz częstsze i są niebezpieczne.
    Procesy opisane w sześciu ramach nie mogą być w łatwy
    sposób wykonywane przez komputer. Komputer nie po-
    trafi ocenić dokładności, przedmiotu zainteresowania,
    neutralności czy wartości. Te sprawy wymagają umie-
    jętności ludzkich.
    Im więc częściej korzystamy z komputerów w celu prze-
    chowywania i analizowania informacji, tym większa po-
    trzeba stosowania opisanych tu ram.
    Rama prostokąta
    „Co masz do wrzucenia na prostokąt?”.
    „Jakie są nasze natychmiastowe wnioski po zastosowaniu ramy
    prostokąta?”.
    „Czy ta informacja była przydatna? Jaki jest jej wynik po zasto-
    sowaniu ramy prostokąta?”.
    „Niech każdy zastosuje ramę prostokąta. Potem możemy po-
    równać nasze wnioski”.
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com