sztuka wojny biurowej scan, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Czas si zacign 24 Sztuka wojny biurowej Odpowiednie miejsce i czas Czytelnik tej ksiki podj wiadom decyzj o jej przeczytaniu, a zatem prawdopodobnie wypenia go „pozytywna energia” i ochota, by zacz do ycia podchodzi powanie. Chciabym tu jednak wy- jani pewn kwesti — samo zudzenie wielkoci nie wystarczy. Na wiecie nie brakuje mczyzn, którzy chcieliby wie ywot Na- poleona, podobnie jak nie brakuje kobiet, którym wydaje si, e s Kleopatrami. W pewnym momencie swojego ycia dochodzimy do pewnego szalonego przekonania, e oto nadszed czas, by wreszcie zacz dziaa. Chcemy znale si na przedzie, wybi si, zrozu- mie, co si wokó nas dzieje. Jest to bardzo pozytywne podejcie, które mona zamieni w rzeczywisto, trzeba mie jednak wia- domo, e wikszo ludzi ma dosy ograniczone moliwoci roz- woju w swoim rodowisku. To dosy otrzewiajca prawda, która moe doprowadzi nas do wniosku, e jestemy jedynie drobnym trybikiem korporacyjnej maszyny. Pod pewnymi wzgldami jest to suszny wniosek, jednak nie moemy równie zapomina, e nie- zalenie od tego, jak mao bymy znaczyli, jestemy niesieni olbrzymi fal czasu, która moe zaprowadzi nad do zupenie innego oceanu. Przed kadym z nas rozpociera si optymistyczna przyszo, trzeba jednak pamita, e to tylko przyszo . Nie mona nic konkretnego na ten temat przeczyta — moemy zapoznawa si z histori i wy- obraa sobie siebie w okresach lepszych lub gorszych, jednak przy- szo jest nieznana i przeraajca i to wanie w niej musimy si jako umiejscowi. Wielu ludzi yje przeszoci, cz yje teraniejszo- ci, a tylko nieliczni potrafi wybiega mylami w przyszo — oto wanie prawdziwi mistrzowie wasnego czasu. Oni mog sobie po- zwoli na to, by myli si nawet w wikszoci przypadków, poniewa 25 Czas si zacign prdzej czy póniej uda im si w odpowiednim momencie podj odpowiednie decyzje i wtedy wanie zaczn y. Przyszo ma taki sam wpyw na teraniejszo, jak przeszo — Friedrich Nietzsche Ja i maszyna Ludzie wybieraj sobie brane, a brane wybieraj sobie ludzi. Do- konany przez nas wybór by prawdopodobnie uzaleniony od tego, co w danym okresie byo na tyle potne, aby wywrze najwiksze wraenie na naszych modych i podatnych na sugestie mózgach. Zda- jemy sobie spraw, jakiego rodzaju trybikiem jestemy i w któr stron si obracamy. Gdyby nie fakt, e w trakcie kariery zawodowej naby- wamy dowiadczenie w konkretnej brany, jako tryby pasowalibymy do dowolnej maszyny — zreszt najprawdopodobniej tak wanie jest. Poszczególne role w rodowisku biurowym s do siebie w istocie bardzo zblione, róni si jedynie takimi drobiazgami jak nazwa stanowiska czy zakres penionych obowizków. Oznacza to, e moe- my wyznaczy pewne uniwersalne reguy i wartoci, które bd znaj- dowa zastosowanie w kadym przypadku. Jeli kto jeszcze tego nie zrobi, powinien wybra sobie tak bran- , która z jakich powodów najbardziej go ekscytuje. Jeli kto wy- bra ju sobie bran, w której jednak nudzi si lub powoli wypala, powinien podekscytowa si wizj zmiany samego siebie w osob bardziej wartociow. W ten sposób wchodzi si do gry. Gra — wiedza i biurowi wojownicy Celem posiadania wiedzy nie jest rozwizywanie amigówek i wy- grywanie quizów. Wiedza ma charakter abstrakcyjny i holistyczny — wiemy, jak co zrobi, wiemy o czym, wiemy, jak co zmieni 26 Sztuka wojny biurowej oraz zinterpretowa to w taki sposób, aby stao si dla nas przydatne. Pracujc, posugujemy si wiedz, a nasz cel bd oczekiwany rezultat staj si olepiajcym ródem inspiracji i gratyfikacji. Przedstawio- na w ten sposób praca wydaje si by przyjemna i praktyczna, a jednak w rzeczywistoci polega na nieskoczonym klepaniu w klawiatur, przeykaniu kolejnych sów krytyki i wysuchiwaniu tyrad szefa, który znów musi nas owieci na jaki temat. Niektórzy skar si, e wspóczesna praca niewiele róni si od niewolnictwa, tak naprawd jednak trudno porówna j do noszenia kamieni wykorzystywanych do budowy piramidy boga Soca. Powód, dla którego godzimy si na niewolnictwo na rzecz wiedzy, okazuje si bardzo prosty — praca w biurze jest wygodna, ogranicza si do wysiku umysowego. Jedyne, czego si od nas oczekuje, to wpasowanie si w pewn wiksz cao i zaangaowanie w realizacj pewnego okrelonego planu. Biuro jest mózgiem organizacji (mam tu na myli firmy, urzdy pastwowe, a nawet Marsjaskie Siy Zbrojne) i jest cenione za wiedz , któr oferuje organizacji, pomagajc jej tym samym skuteczniej funkcjonowa w jej otoczeniu konkurencyjnym. Bez wiedzy nie poradzi sobie adne biuro (i adna organizacja) — gównym zadaniem osób funkcjonujcych w rodowisku biurowym jest zatem nieustanne pozyskiwanie, ocenianie oraz generowanie wiedzy na rzecz organizacji. Technologie gromadzenia informacji co prawda nieustannie si rozwijaj, jednak nadal to ludzie interpretuj dane i zamieniaj je w praktyczne, znajdujce konkretne zastosowania informacje. Jest to moment kulminacyjny, w którym wiedza zamienia si w tward walut o niebagatelnej wartoci. Organizacja ma wiadomo, e jej czonkowie chc dowie swojej przydatnoci. Wanie dlatego przy- dziela im odpowiedzialne pozycje, wykorzystujc w zamian ich cenn wiedz. W ten sposób pracownik dziaa na korzy organizacji, a sam
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|