uml. inżynieria oprogramowania. wydanie ii scan, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 4 UML. Inżynieria oprogramowania Rozdział 4 Proces projektowania ............................................................................. 67 4.1. Definicje terminów .................................................................................................. 67 4.1.1. Modele i języki modelowania .................................................................... 68 4.1.2. Proces i jakość ........................................................................................... 70 4.2. Proces projektowania .............................................................................................. 70 4.2.1. Zunifikowana metodologia? ....................................................................... 72 4.2.2. Procesy stosowane w UML ....................................................................... 73 4.3. System, projekt, model, diagram ............................................................................. 75 4.3.1. Wykorzystanie modeli ............................................................................... 76 Część II UML ..................................................................................... 79 Rozdział 5 Podstawy modeli klas ............................................................................. 81 5.1. Identyfikowanie obiektów i klas ............................................................................... 81 5.1.1. Co sprawia, że model klasy jest dobry? ..................................................... 81 5.1.2. Jak zbudować dobry model klasy ............................................................... 82 5.1.3. Jakim rodzajem rzeczy są klasy? ................................................................. 85 5.1.4. Obiekty ze świata rzeczywistego a ich reprezentacje w systemie ............ 85 5.2. Powiązania ............................................................................................................... 86 5.2.1. Wielokrotności .......................................................................................... 88 5.3. Atrybuty i operacje .................................................................................................. 89 5.3.1. Operacje .................................................................................................... 89 5.3.2. Atrybuty ..................................................................................................... 89 5.4. Generalizacja ............................................................................................................ 90 5.4.1. Korzystanie z języka polskiego w celu sprawdzenia, czy zachodzi generalizacja ...................................................................................................... 93 5.4.2. Implementacja generalizacji: dziedziczenie ................................................ 93 5.5. Model klasy podczas opracowywania ...................................................................... 94 5.6. Karty CRC ............................................................................................................... 95 5.6.1. Tworzenie kart CRC ................................................................................. 95 5.6.2. Używanie kart CRC podczas opracowywania projektu ............................ 96 5.6.3. Przykład karty CRC ................................................................................... 97 5.6.4. Refaktoring ................................................................................................ 98 Rozdział 6 Więcej na temat modeli klas ................................................................ 101 6.1. Więcej na temat powiązań ..................................................................................... 101 6.1.1. Agregacja i kompozycja ........................................................................... 101 6.1.2. Role ......................................................................................................... 103 6.1.3. Możliwości nawigacji ............................................................................... 104 6.1.4. Powiązania kwalifikowane ....................................................................... 105 6.1.5. Powiązania pochodne .............................................................................. 107 6.1.6. Ograniczenia ............................................................................................ 108 6.1.7. Klasy powiązań ........................................................................................ 110 6.2. Więcej na temat klas .............................................................................................. 112 6.2.1. Interfejsy .................................................................................................. 113 6.2.2. Klasy abstrakcyjne .................................................................................... 115 6.3. Klasy sparametryzowane ....................................................................................... 117 6.4. Zależność ............................................................................................................... 118 6.5. Komponenty i pakiety ............................................................................................ 119 6.6. Widoczność i ochrona ........................................................................................... 119 Spis treści 5 Rozdział 7 Najważniejsze informacje na temat modeli przypadków użycia ........ 121 7.1. Szczegóły dotyczące aktorów ................................................................................ 123 7.2. Przypadki użycia w szczegółach ............................................................................. 125 7.3. Granice systemu .................................................................................................... 126 7.4. Używanie przypadków użycia ............................................................................... 127 7.4.1. Przypadki użycia podczas gromadzenia wymagań ................................... 127 7.4.2. Przypadki użycia podczas projektowania ................................................ 128 7.5. Możliwe problemy z przypadkami użycia .............................................................. 130 Rozdział 8 Więcej informacji na temat modeli przypadków użycia ..................... 133 8.1. Relacje między przypadkami użycia ....................................................................... 133 8.1.1. Przypadki użycia do wielokrotnego użycia: <<include>> .................... 134 8.1.2. Komponenty i przypadki użycia ............................................................... 136 8.1.3. Rozdzielanie wariantów zachowania: <<extend>> ............................. 138 8.2. Generalizacje ......................................................................................................... 139 8.3. Aktorzy i klasy ........................................................................................................ 140 8.3.1. Notacja: aktorzy jako klasy ...................................................................... 141 Rozdział 9 Najważniejsze informacje na temat diagramów interakcji .................. 143 9.1. Współprace ............................................................................................................ 144 9.2. Diagramy komunikacji ........................................................................................... 145 9.3. Diagramy sekwencji ............................................................................................... 147 9.4. Więcej zaawansowanych funkcji ............................................................................ 150 9.4.1. Komunikaty z obiektu do samego siebie ................................................. 150 9.4.2. Zwracane wartości .................................................................................. 151 9.4.3. Tworzenie i usuwanie obiektów ............................................................. 152 9.5. Diagramy interakcji służące innym celom .............................................................. 154 9.5.1. Pokazywanie, jak klasa udostępnia operację ............................................ 154 9.5.2. Opisywanie, jak działa wzorzec projektowy ........................................... 154 9.5.3. Opisywanie, jak można użyć komponentu .............................................. 154 Rozdział 10 Więcej informacji na temat diagramów interakcji ............................... 155 10.1. Więcej niż tylko proste sekwencje komunikatów ................................................ 155 10.1.1. Zachowania warunkowe ....................................................................... 155 10.1.2. Iteracja ................................................................................................... 157 10.2. Współbieżność ..................................................................................................... 158 10.2.1. Modelowanie ścieżek kontroli ............................................................... 159 Rozdział 11 Najważniejsze informacje na temat diagramów stanów i aktywności ......165 11.1. Diagramy stanów ................................................................................................. 166 11.1.1. Niespodziewane komunikaty ................................................................ 167 11.1.2. Poziom abstrakcji ................................................................................... 168 11.1.3. Stany, zmiany stanu i zdarzenia .............................................................. 168 11.1.4. Akcje ...................................................................................................... 169 11.1.5. Dozór .................................................................................................... 171 11.2. Diagramy aktywności ........................................................................................... 174 Rozdział 12 Więcej informacji na temat diagramów stanów ................................... 179 12.1. Inne rodzaje zdarzeń ........................................................................................... 179 12.2. Inne rodzaje akcji ................................................................................................. 180 12.3. Zaglądanie do wnętrza stanów ............................................................................ 181 12.4. Współbieżność w obrębie stanów ....................................................................... 183 6 UML. Inżynieria oprogramowania Rozdział 13 Diagramy architektury i wdrożeń ....................................................... 185 13.1. Diagramy struktury komponentów ..................................................................... 185 13.2. Model wdrożeń ................................................................................................... 187 13.2.1. Warstwa fizyczna ................................................................................... 187 13.2.2. Wdrażanie oprogramowania na sprzęcie ............................................... 187 Rozdział 14 Pakiety i modele ................................................................................... 191 14.1. Pakiety ................................................................................................................. 191 14.1.1. Kontrolowanie przestrzeni nazw ........................................................... 192 14.2. Modele ................................................................................................................. 194 Część III Studia przypadków ........................................................... 197 Rozdział 15 Administrowanie I4 .............................................................................. 199 15.1. Studium przypadku .............................................................................................. 199 15.1.1. Model klas .............................................................................................. 203 15.1.2. Dynamika ............................................................................................... 204 15.1.3. Diagramy stanów ................................................................................... 204 15.1.4. Diagramy aktywności ............................................................................. 204 15.2. Dyskusja ............................................................................................................... 205 Rozdział 16 Gry planszowe ...................................................................................... 207 16.1. Zakres i wstępna analiza ...................................................................................... 208 16.1.1. „Kółko i krzyżyk” ................................................................................... 208 16.1.2. Szachy .................................................................................................... 209 16.2. Interakcja ............................................................................................................. 213 16.3. Z powrotem do szkieletu aplikacji ....................................................................... 215 16.4. Stany .................................................................................................................... 217 Rozdział 17 Symulacja metodą kolejnych zdarzeń ................................................. 219 17.1. Wymagania ........................................................................................................... 219 17.1.1. Bardziej szczegółowy opis ..................................................................... 220 17.2. Zarys modelu klasy .............................................................................................. 222 17.3. Przypadki użycia .................................................................................................. 224 17.3.1. Podsumowanie przypadku użycia tworzenie modelu ............................ 224 17.3.2. Podsumowanie przypadku użycia obserwowanie zachowania .............. 225 17.3.3. Podsumowanie przypadku użycia zbieranie danych statystycznych ...... 225 17.3.4. Podsumowanie przypadku użycia uruchomienie modelu ...................... 225 17.4. Standardowy mechanizm symulacji opartej na procesie ...................................... 226 17.5. Powiązania i możliwości nawigacji ....................................................................... 227 17.6. Klasy w szczegółach ............................................................................................. 230 17.6.1. Klasa Zarzadca ....................................................................................... 230 17.6.2. Klasa JednostkaAktywna ........................................................................ 231 17.6.3. Klasa JednostkaPasywna ........................................................................ 233 17.6.4. Klasa Zasob ............................................................................................ 233 17.7. Klasa Raport ......................................................................................................... 236 17.8. Klasa DaneStatystyczne ....................................................................................... 236 17.8.1. Klasa Srednia .......................................................................................... 236 17.9. Budowanie kompletnego modelu symulacji ......................................................... 237 17.10. Ucztujący filozofowie ......................................................................................... 238 Spis treści 7 Część IV W stronę praktyki ............................................................. 241 Rozdział 18 Wielokrotne używanie: komponenty i wzorce .................................... 243 18.1. Praktyczne informacje na temat wielokrotnego używania ................................... 243 18.1.1. Co może być użyte wielokrotnie i w jaki sposób? ................................. 244 18.1.2. Dlaczego używać powtórnie? ................................................................ 246 18.1.3. Dlaczego używanie wielokrotne jest trudne? ........................................ 247 18.1.4. Które komponenty w naturalny sposób nadają się do powtórnego użycia? ........................................................................ 248 18.1.5. A co z budowaniem własnych komponentów? ...................................... 249 18.1.6. Jaką różnicę sprawia zorientowanie obiektowe? ................................... 250 18.2. Wzorce projektowe ............................................................................................. 251 18.2.1. Przykład: Fasada .................................................................................... 254 18.2.2. Język UML i wzorce .............................................................................. 254 18.3. Szkielety ............................................................................................................... 256 Rozdział 19 Jakość produktu: weryfikowanie, walidacja i testowanie .................... 257 19.1. Omówienie jakości .............................................................................................. 257 19.2. W jaki sposób można osiągnąć wysoką jakość? .................................................... 258 19.2.1. Nastawienie na produkt ........................................................................ 258 19.2.2. Nastawienie na proces .......................................................................... 258 19.2.3. Dalsza lektura ........................................................................................ 259 19.3. Weryfikacja .......................................................................................................... 259 19.4. Walidacja .............................................................................................................. 260 19.4.1. Użyteczność .......................................................................................... 261 19.5. Testowanie .......................................................................................................... 262 19.5.1. Wybieranie i przeprowadzanie testów .................................................. 263 19.5.2. Dodatkowe problemy związane ze zorientowaniem obiektowym ....... 265 19.5.3. Dlaczego testowanie jest często przeprowadzane źle? ......................... 267 19.6. Przeglądy i inspekcje ............................................................................................ 268 19.6.1. Problemy związane z przeglądami FTR ................................................. 269 Rozdział 20 Jakość procesu: zarządzanie, zespoły i kontrola jakości ...................... 271 20.1. Zarządzanie ......................................................................................................... 271 20.1.1. Zarządzanie projektem .......................................................................... 272 20.1.2. Szacowanie projektu iteracyjnego ......................................................... 273 20.1.3. Zarządzanie projektowaniem opartym na komponentach .................... 274 20.1.4. Zarządzanie ludźmi ................................................................................ 275 20.2. Zespoły ................................................................................................................ 276 20.3. Przywództwo ...................................................................................................... 277 20.3.1. Zmiana procesu projektowania ............................................................. 278 20.4. Kontrola jakości ................................................................................................... 279 20.4.1. Kontrola jakości w procesach iteracyjnych ............................................ 281 20.4.2. Kompleksowe zarządzanie jakością ....................................................... 281 20.5. Dalsza lektura ...................................................................................................... 283 Skorowidz ............................................................................................ 289
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|