ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, E-Book's, Dokumenty

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • apan.keep.pl
  • Podobne

     

    ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, E-Book's, Dokumenty

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    ©Kancelaria Sejmu s. 1/12
    Dz.U. 1993 Nr 47 poz. 211
    USTAWA
    z dnia 16 kwietnia 1993 r.
    Opracowano na pod-
    stawie: t.j. Dz. U. z
    2003 r. Nr 153, poz.
    1503, z 2004 r. Nr 96,
    poz. 959, Nr 162, poz.
    1693, Nr 172, poz.
    1804, z 2005 r. Nr 10,
    poz. 68.
    o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
    1)
    Rozdział 1
    Przepisy ogólne
    Art. 1.
    Ustawa reguluje zapobieganie i zwalczanie nieuczciwej konkurencji w działalności
    gospodarczej, w szczególności produkcji przemysłowej i rolnej, budownictwie, han-
    dlu i usługach – w interesie publicznym, przedsiębiorców oraz klientów, a zwłasz-
    cza konsumentów.
    Art. 2.
    Przedsiębiorcami, w rozumieniu ustawy, są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jed-
    nostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które prowadząc, chociażby
    ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową uczestniczą w działalności gospo-
    darczej.
    Art. 3.
    1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi
    obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
    2. Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności: wprowadzające w błąd
    oznaczenie przedsiębiorstwa, fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia
    geograficznego towarów albo usług, wprowadzające w błąd oznaczenie towarów
    lub usług, naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianie do rozwiązania
    lub niewykonania umowy, naśladownictwo produktów, pomawianie lub nie-
    1)
    Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw Wspól-
    not Europejskich:
    1) dyrektywy 84/450/EWG z dnia 10 września 1984 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych,
    wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących reklamy wprowadzają-
    cej w błąd (Dz.Urz. WE L 250 z 19.09.1984),
    2) dyrektywy 97/55/WE z dnia 6 października 1997 r. zmieniającej dyrektywę 84/450/EWG doty-
    czącą reklamy wprowadzającej w błąd w celu włączenia do niej reklamy porównawczej
    (Dz.Urz. WE L 290 z 23.10.1997).
    Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie - z
    dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej - dotyczą ogłosze-
    nia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.
    05-02-08
     ©Kancelaria Sejmu s. 2/12
    uczciwe zachwalanie, utrudnianie dostępu do rynku, przekupstwo osoby pełnią-
    cej funkcję publiczną, a także nieuczciwa lub zakazana reklama, organizowanie
    systemu sprzedaży lawinowej oraz prowadzenie lub organizowanie działalności
    w systemie konsorcyjnym.
    Art. 4.
    Zagraniczne osoby fizyczne i prawne korzystają z uprawnień wynikających z przepi-
    sów ustawy na podstawie umów międzynarodowych obowiązujących Rzeczpospolitą
    Polską lub na zasadzie wzajemności.
    Rozdział 2
    Czyny nieuczciwej konkurencji
    Art. 5.
    Czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie przedsiębiorstwa, które może
    wprowadzić klientów w błąd co do jego tożsamości, przez używanie firmy, nazwy,
    godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu wcześniej używa-
    nego, zgodnie z prawem, do oznaczenia innego przedsiębiorstwa.
    Art. 6.
    1. Jeżeli oznaczenie przedsiębiorstwa nazwiskiem przedsiębiorcy może wprowa-
    dzić klientów w błąd co do tożsamości z innym przedsiębiorstwem, które wcze-
    śniej używało podobnego oznaczenia, przedsiębiorca ten powinien podjąć środki
    mające na celu usunięcie niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd osób trze-
    cich.
    2. Na żądanie zainteresowanego sąd wyda orzeczenie nakazujące przedsiębiorcy,
    który później zaczął używać tego oznaczenia, podjęcie stosownych środków za-
    pobiegających, polegających w szczególności na wprowadzeniu zmian w ozna-
    czeniu przedsiębiorstwa, ograniczeniu zakresu terytorialnego używania ozna-
    czenia lub jego używaniu w określony sposób.
    Art. 7.
    1. Jeżeli wskutek likwidacji, podziału lub przekształcenia przedsiębiorstwa powsta-
    nie wątpliwość, który z przedsiębiorców ma prawo używać oznaczenia przed-
    siębiorstwa zlikwidowanego, podzielonego lub przekształconego, należy ustalić
    takie oznaczenia, które zapobiegną wprowadzeniu w błąd osób trzecich.
    2. W razie sporu sąd, na żądanie zainteresowanego przedsiębiorcy, ustali oznacze-
    nia przedsiębiorstw, uwzględniając interesy stron oraz inne okoliczności sprawy.
    Art. 8.
    Czynem nieuczciwej konkurencji jest opatrywanie towarów lub usług fałszywym lub
    oszukańczym oznaczeniem geograficznym wskazującym bezpośrednio albo pośred-
    nio na kraj, region lub miejscowość ich pochodzenia albo używanie takiego ozna-
    czenia w działalności handlowej, reklamie, listach handlowych, rachunkach lub in-
    nych dokumentach.
    05-02-08
    ©Kancelaria Sejmu s. 3/12
    [
    Art.
    9.
    Jeżeli towar lub usługa w miejscu pochodzenia korzysta z ochrony, a z pochodzeniem
    z określonego regionu lub miejscowości związane są ich szczególne cechy lub wła-
    ściwości, czynem nieuczciwej konkurencji jest fałszywe lub oszukańcze używanie
    takich geograficznych oznaczeń regionalnych, nawet z dodatkiem “rodzaj”, “typ”,
    “metoda” albo równoznacznym.]
    <
    Art. 9.
    1. Jeżeli towar lub usługa w miejscu pochodzenia korzysta z ochrony, a z po-
    chodzeniem z określonego regionu lub miejscowości są związane ich szcze-
    gólne cechy lub właściwości, czynem nieuczciwej konkurencji jest fałszywe
    lub oszukańcze używanie takich chronionych oznaczeń geograficznych i
    chronionych nazw pochodzenia.
    2. Czynem nieuczciwej konkurencji jest także używanie oznaczeń i nazw, o
    których mowa w ust. 1, nawet z dodatkiem „rodzaj”, „typ”, „metoda” albo
    równoznacznym.>
    nowe brzmienie art. 9
    wchodzi w życie z dn.
    18.02.2005 r. (Dz.U.
    2005 r. Nr 10, poz.
    68)
    Art. 10.
    1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie towarów lub usług albo
    jego brak, które może wprowadzić klientów w błąd co do pochodzenia, ilości,
    jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowa-
    nia, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów albo usług, a także
    zatajenie ryzyka, jakie wiąże się z korzystaniem z nich.
    2. Czynem nieuczciwej konkurencji jest również wprowadzenie do obrotu towarów
    w opakowaniu mogącym wywołać skutki określone w ust. 1, chyba że zastoso-
    wanie takiego opakowania jest uzasadnione względami technicznymi.
    Art. 11.
    1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest przekazanie, ujawnienie lub wykorzysta-
    nie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa albo ich naby-
    cie od osoby nieuprawnionej, jeżeli zagraża lub narusza interes przedsiębiorcy.
    2. Przepis ust. 1 stosuje się również do osoby, która świadczyła pracę na podstawie
    stosunku pracy lub innego stosunku prawnego – przez okres trzech lat od jego
    ustania, chyba że umowa stanowi inaczej albo ustał stan tajemnicy.
    3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się wobec tego, kto od nieuprawnionego nabył, w do-
    brej wierze, na podstawie odpłatnej czynności prawnej, informacje stanowiące
    tajemnicę przedsiębiorstwa. Sąd może zobowiązać nabywcę do zapłaty stosow-
    nego wynagrodzenia za korzystanie z nich, nie dłużej jednak niż do ustania sta-
    nu tajemnicy.
    4. Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości pu-
    blicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa
    lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsię-
    biorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.
    05-02-08
    ©Kancelaria Sejmu s. 4/12
    Art. 12.
    1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest nakłanianie osoby świadczącej na rzecz
    przedsiębiorcy pracę, na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawne-
    go, do niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych
    albo innych obowiązków umownych, w celu przysporzenia korzyści sobie lub
    osobom trzecim albo szkodzenia przedsiębiorcy.
    2. Czynem nieuczciwej konkurencji jest także nakłanianie klientów przedsiębiorcy
    lub innych osób do rozwiązania z nim umowy albo niewykonania lub nienale-
    żytego wykonania umowy, w celu przysporzenia korzyści sobie lub osobom
    trzecim albo szkodzenia przedsiębiorcy.
    3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do, podejmowanych przez związki zawodowe,
    działań zgodnych z przepisami o rozwiązywaniu sporów zbiorowych.
    Art. 13.
    1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest naśladowanie gotowego produktu, pole-
    gające na tym, że za pomocą technicznych środków reprodukcji jest kopiowana
    zewnętrzna postać produktu, jeżeli może wprowadzić klientów w błąd co do toż-
    samości producenta lub produktu.
    2. Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji naśladowanie cech funkcjonalnych
    produktu, w szczególności budowy, konstrukcji i formy zapewniającej jego
    użyteczność. Jeżeli naśladowanie cech funkcjonalnych gotowego produktu wy-
    maga uwzględnienia jego charakterystycznej formy, co może wprowadzić
    klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu, naśladowca jest zo-
    bowiązany odpowiednio oznaczyć produkt.
    Art. 14.
    1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest rozpowszechnianie nieprawdziwych lub
    wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo
    przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody.
    2. Wiadomościami, o których mowa w ust. 1, są nieprawdziwe lub wprowadzające
    w błąd informacje, w szczególności o:
    1) osobach kierujących przedsiębiorstwem;
    2) wytwarzanych towarach lub świadczonych usługach;
    3) stosowanych cenach;
    4) sytuacji gospodarczej lub prawnej.
    3. Rozpowszechnianiem wiadomości, o których mowa w ust. 1, jest również posłu-
    giwanie się:
    1) nieprzysługującymi lub nieścisłymi tytułami, stopniami albo innymi infor-
    macjami o kwalifikacjach pracowników;
    2) nieprawdziwymi atestami;
    3) nierzetelnymi wynikami badań;
    4) nierzetelnymi informacjami o wyróżnieniach lub oznaczeniach produktów
    lub usług.
    05-02-08
    ©Kancelaria Sejmu s. 5/12
    Art. 15.
    1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostę-
    pu do rynku, w szczególności przez:
    1) sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świad-
    czenia albo ich odprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych
    przedsiębiorców;
    2) nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom al-
    bo niedokonywania zakupu towarów lub usług od innych przedsiębiorców;
    3) rzeczowo nieuzasadnione, zróżnicowane traktowanie niektórych klientów;
    4) pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprze-
    daży;
    5) działanie mające na celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta
    określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków umożliwiających
    podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub usługi u określonego
    przedsiębiorcy.
    2. Czyn, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, może polegać w szczególności na:
    1) ograniczeniu w istotny sposób lub wyłączeniu możliwości dokonywania
    przez klienta zakupu u innego przedsiębiorcy;
    2) stworzeniu sytuacji powodujących pośrednio lub bezpośrednio narzucenie
    klientom przez podmioty trzecie konieczności dokonania zakupu u danego
    przedsiębiorcy lub u przedsiębiorcy, z którym dany przedsiębiorca pozo-
    staje w związku gospodarczym;
    3) emisji, oferowaniu oraz realizacji znaków legitymacyjnych podlegających
    wymianie na towary lub usługi oferowane przez jednego przedsiębiorcę lub
    grupę przedsiębiorców pozostających w związku gospodarczym, w okolicz-
    nościach wskazanych w pkt 1 lub 2.
    3. Czynem nieuczciwej konkurencji jest także utrudnianie małym przedsiębiorcom,
    w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. – Prawo działalności gospodar-
    czej (Dz.U. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 86, poz. 958 i Nr 114, poz. 1193, z
    2001 r. Nr 49, poz. 509, Nr 67, poz. 679, Nr 102, poz. 1115 i Nr 147, poz. 1643,
    z 2002 r. Nr 1, poz. 2, Nr 115, poz. 995 i Nr 130, poz. 1112 oraz z 2003 r. Nr 86,
    poz. 789 i Nr 128, poz. 1176), dostępu do rynku przez sprzedaż towarów lub
    usług w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m
    2
    po ce-
    nie nieuwzględniającej marży handlowej, z zastrzeżeniem ust. 5.
    4. Utrudnianiem dostępu do rynku, o którym mowa w ust. 3, jest również:
    1) emitowanie oraz realizacja znaków legitymacyjnych podlegających wymia-
    nie na towary lub usługi, oferowanych poniżej ich wartości nominalnej;
    2) emitowanie oraz realizacja znaków legitymacyjnych podlegających wymia-
    nie na towary lub usługi o cenie przewyższającej wartość nominalną znaku.
    5. Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji sprzedaż, o której mowa w ust. 3,
    jeżeli jest dokonywana w ramach:
    1) wyprzedaży posezonowej, dokonywanej dwa razy w roku na koniec sezonu
    letniego i zimowego, trwającej każdorazowo nie dłużej niż miesiąc;
    2) wyprzedaży ze względu na upływający termin przydatności towarów do
    spożycia lub upływającą datę minimalnej trwałości;
    3) likwidacji obiektu handlowego, o ile sprzedaż taka trwa nie dłużej niż 3
    miesiące od dnia podania do publicznej wiadomości informacji o likwidacji
    05-02-08
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com