szkola-tworczego-pisania.-jak-zostac-autorem-bestsellerowych-powiesci full scan, ebooki

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • umic.opx.pl
  • Podobne

     

    szkola-tworczego-pisania.-jak-zostac-autorem-bestsellerowych-powiesci full scan, ebooki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Spis treci
    Wstp
    5
    CZ I KONCEPCJA
    9
    Jak zacz
    11
    Trening wyobrani
    17
    Pisanie w grupie
    25
    Moje ycie
    43
    Bohaterowie
    55
    Fabua
    69
    Narracja
    85
    CZ II WARSZTAT
    99
    Pracownia
    101
    Plan dziaania
    107
    4
    Szkoa twórczego pisania
    Pierwsze zdanie
    111
    Dialog
    117
    Jzyk zmysów
    129
    Opis miejsca
    137
    Polerowanie
    145
    Jak pokona pisarskie blokady
    147
    CZ III WYDAWANIE
    151
    Jak wyda ksik
    153
    Jak wypromowa ksik
    165
    Na zakoczenie
    171
    Bibliografia
    173
    Jak zacz
    Z
    acz pisa mona w kadym wieku. Nie wszystkie dziedziny arty-
    styczne daj nam tak dowolno. Gr na instrumencie czy nauk
    taca baletowego rozpocz naley we wczesnym dziecistwie. Ale to
    wcale nie oznacza, e w pisarstwie atwiej odnie sukces ni w innych
    dziedzinach. Gdy zasiadasz do pisania swego pierwszego utworu lite-
    rackiego, masz przed sob zwykle dug drog, na któr skadaj si
    pierwsze nieudane próby, rozczarowania z powodu krytyki, ale i chwile
    euforii — wtedy gdy uda Ci si wyrazi co tak, jak pragne.
    Emocje pocztkujcych adeptów pisarstwa czsto oscyluj pomidzy
    nadmiern skromnoci i megalomani. Nadmierna skromno owo-
    cuje cigym „doczytywaniem” i dobrowolnym zsyaniem kadej próby
    literackiej do szuflady. Nie mona cigle czu si niegotowym. Pisania
    mona si nauczy, jedynie piszc i publikujc, a nie czytajc. Czytanie
    pomaga nam rozwija wyobrani, wraliwo jzykow, wyczucie
    stylu. Zawsze jednak pozostanie czynnoci biern. Podobnie dosko-
    naa znajomo zasad ruchu drogowego nie wystarczy do tego, by na-
    uczy si jedzi samochodem. Do sprawnoci pisarskiej moemy doj
    jedynie metod prób i bdów. Do szybko trzeba te podj ryzyko
    poddania si opinii czytelników, gdy tylko wówczas moemy dowie-
    dzie si, czy jestemy przez nich rozumiani, a taki jest w kocu naj-
    waniejszy cel pisarstwa.
    12
    Szkoa twórczego pisania
    Niestety, istnieje take i druga niebezpieczna skrajno, w któr popa-
    daj pocztkujcy autorzy, a jest to megalomania. Bdem popenia-
    nym przez owadnitych ni autorów jest nieustanne porównywanie
    siebie do wielkich pisarzy. Wydawaoby si to logiczne, poniewa zwykle
    potrzeba pisania wynika z zamiowania do czytania. Nie ma te nic zego
    w stawianiu sobie wzniosych celów, jednak pocztkujcy pisarze czsto
    nie uwiadamiaj sobie, e swoje pierwsze teksty porównuj do doj-
    rzaych utworów znanych autorów. Efektem moe by jedynie kopiowa-
    nie stylu podziwianych pisarzy. Pamitasz wiecznie wspózawodniczcego
    z Mozartem Antonio Salieriego z filmu Formana
    Amadeusz
    ? Z pewno-
    ci kompozytor ów byby znacznie szczliwszy, gdyby skupia si na
    wasnej twórczoci, zamiast cigle porównywa si do geniusza. Trzeba
    od pocztku postawi spraw jasno: by moe nigdy nie osigniesz tak
    wielkiego sukcesu literackiego jak Dostojewski, Hemingway czy Orwell,
    ale to nie znaczy, e pisanie nie bdzie sprawia satysfakcji Tobie, a take
    dostarcza przyjemnoci Twoim czytelnikom.
    Niezalenie od tego, do której grupy Ci bliej, pierwsza rzecz, jak musisz
    zrobi, to uwolni si od roli biernego czytelnika, gdy jest ona cech
    wspóln obu przedstawionych przeze mnie postaw. Musisz uwierzy
    w to, e cho na tym wiecie pojawio si ju tylu wspaniaych pisarzy, jest
    w nim miejsce take i dla Ciebie i na to, co masz do powiedzenia. Z dru-
    giej strony, musisz zrozumie take, e wiat literatury jest sieci po-
    wizanych ze sob tekstów, w którym nie sposób ju stworzy czego
    stuprocentowo oryginalnego. Próbujc stworzy wasny utwór literacki,
    chcc nie chcc, bdziesz nawizywa do innych tekstów.
    Mimo to Twoim gównym celem powinno by wypracowanie wasnego
    pisarskiego gosu. W tym poszukiwaniu bdziesz z pewnoci przecho-
    dzi na wasnej skórze dowiadczenia caej historii literatury, próbujc
    rónych stylów, gatunków, konwencji. Nie moesz przy tym jednak za-
    pomnie, e cho czerpanie z literackich inspiracji jest dobrym poczt-
    kiem, to celem ostatecznym kadego pisarza jest przemawianie do czy-
    telnika wasnym gosem.
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com