sztuka filmowania. sekrety warsztatu operatora. wydanie ii full scan, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Spis treści 5 PoDziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Materiały online Do kSiążki „Sztuka filMowania. Sekrety warSztatu oPeratora” . . . . . . . . . . . . . 12 rozDział 1. okiem ilmowca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Historia, historia i jeszcze raz historia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Właściwy dobór narzędzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 W pogoni za tęczą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Wszechstronność to podstawa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Nauka samodyscypliny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Dziś każdy może ilmować… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 …lecz nadal nie opłaca się być kiepskim ilmowcem! . . . . . . . . . . . 25 Wszystko jest w Twoich rękach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 rozDział 2. o ilmach i ilmowcach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Pierwsza krew . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Czasy się zmieniły, a z nimi budżety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Jak opowiedzieć zajmującą historię? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Nie wahaj się przekroczyć 108%! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Popatrz na świat przez ramkę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Wykluczaj, pomijaj, odrzucaj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Prawdziwa historia rozgrywa się w tle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 Komu kratownicę? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Reguła trójpodziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Złoty prostokąt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Auć, to boli! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Teoria w praktyce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Nie popaść w grzech przesady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Zbliżenia są esencją historii! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Zbliżenie? Nacieraj pod kątem! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Kiedy dobrze z oczu patrzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Kwestia perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Wszyscy jesteśmy oszustami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Męcz się. Na zdrowie! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Ukryj, zamaskuj, zakamuluj… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Byle nie popaść w przesadę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 6 Spis treści Znaj ramy swojego gatunku — widzowie nie mogą mieć wątpliwości! . . 51 Jak wyobrażasz sobie plakat ilmu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Slogan ilmu jest bardzo istotny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Uwzględniaj ograniczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Różne przyczyny sukcesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Indywidualne zalety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Ograniczenia techniczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Uwzględniaj dynamikę tonalną kamery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 W złotą godzinę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Dbaj o proporcje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Filmuję, więc jestem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Ściąganie wzbronione! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 Przerośnięte ego i inne trudne osobowości . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 rozDział 3. w warsztacie ilmowca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Kiedy względy techniczne mają głos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Techniczna natura świata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Osobisty procesor obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Zróbmy analogowe doświadczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Doskonalenie cyfrowych nagrań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Szczypta wiedzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Nadpróbkowanie — o co w tym chodzi? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Przekłamania barw w zakresie cieni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Dlaczego kompresja jest niezbędna? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Względy praktyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Nadmiarowość, nadmiarowość… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Czy rzeczywiście nieistotne? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 Kompresja międzyklatkowa i wewnątrzklatkowa . . . . . . . . . . . . . . 73 Przetwornik i Ty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Siatka pikseli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Sztuczka z przesunięciem geometrycznym . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 CCD czy CMOS, analogowo czy cyfrowo? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Rozmiar się liczy. Do pewnego stopnia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Podstępna rozdzielczość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 rozDział 4. Świat w rozdzielczości HD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 Osiołkowi w żłoby dano? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 Od zapisu do obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Bitwa na klatki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Wybór liczby klatek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Spis treści 7 Co jest grane z płynnością ilmu, czyli dlaczego 24p to nie zawsze 24p? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Różne warianty 24p . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Zdecydowałeś się na 24p… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Dla tych, co nadal kochają SD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Uwaga, maruderzy! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Od HD do SD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 rozDział 5. kręć i rządź . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Pełna automatyka. Komu to potrzebne? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Do diaska z automatyczną ekspozycją! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Chinka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Jazda na fali . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Migam się… od myślenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Synchronizacja migawki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Liczba klatek a stylistyka ilmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Sam zajmij się ostrością. To ważne! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Inżynierowie nie muszą być artystami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Ustawienie ostrości w rozdzielczości HD może być trudne! . . . . . . . . 114 Białe nie zawsze jest białe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Czy warto korzystać z gotowych ustawień balansu bieli? . . . . . . . . . 117 Ręczne ustawianie balansu bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Balans czerni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Automatyczny balans bieli? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Predeiniowane ustawienia balansu bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Czym jest zatem biel? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Korekcja kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Opanować zamieszanie w wizjerze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Kłopoty z kodowaniem czasu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Zliczanie ciągłe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Nietypowe sytuacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Optyczna stabilizacja obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Monitorowanie pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Walka na plansz(e/y) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Niedoskonały kineskop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Ograniczony zakres barw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 rozDział 6. Poprawianie wyglądu opowieści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Pierwsze kroki do zmiany stylistyki obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Cała gamma możliwości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Soczyste cienie, ale bez przesady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 8 Spis treści Obserwuj światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Automatyczne „kolano” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Matryce kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Kontrola nasycenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Dobra czerń to podstawa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Wzmocnienie oznacza… szumienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 Tylko mi tutaj nie szum, dobrze? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Filtrowanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Trochę optyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Filtr to ostatnia deska ratunku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Z iltrem czy bez? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Wiedz, co chcesz osiągnąć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Unikaj małych przysłon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Polaryzator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Niebo pod kontrolą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Czy można je łączyć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Kłopoty z kontrastem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Test czułości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Sztuka zmiękczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Projektowanie idealnego iltra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Ocieplenie, czyli coś na rozgrzewkę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 We mgle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 Improwizacja à la Christian Dior . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Kosmetyka w postprodukcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Zrób to sam . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Filmowcy, bądźcie odpowiedzialni! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 rozDział 7. z prądem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 Dawno, dawno temu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 To nie jest świat dla starych specjalistów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177 Kamery podążają za zmianami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 W świecie plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Nagrywanie na nośniki optyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Nagrywanie na dysku twardym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Mniej powodów do obaw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 Nadejście SSD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 Interesy z interfejsem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 DEVICE czy HOST? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Praca pracy nierówna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Standard MXF — krok w przyszłość? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Piękno metadanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|