sztuka podejmowania decyzji. dlaczego mądrzy ludzie dokonują złych wyborów full scan, ebooki

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szpetal.keep.pl
  • Podobne

     

    sztuka podejmowania decyzji. dlaczego mądrzy ludzie dokonują złych wyborów full scan, ebooki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    6
    Spis treści
    6
    Strzay z USS Vincennes 95
    Strzay z USS Vincennes — chronologia zdarze 96
    Wydarzenia wczeniejsze 98
    7
    Symulacja mylowa a podejmowanie decyzji 109
    Symulacja mylowa a model RPD 109
    Przewidywania 112
    Sposób dziaania 112
    Testy modelu RPD w rónych dziedzinach 117
    8
    Dostrzeganie punktów dwigni 133
    9
    Nieliniowe aspekty rozwizywania problemów 143
    Tradycyjne modele rozwizywania problemów 150
    Modele etapowe 151
    Model sztucznej inteligencji 154
    Misja Apollo 13 — studium przypadku w zakresie rozwizywania
    problemów 159
    Rozwizywanie problemów a podejmowanie decyzji 166
    10 Zobaczy to, co niedostrzegalne 173
    Prawidowoci 176
    Anomalie 177
    Caociowy obraz, czyli orientacja w sytuacji 179
    Mechanizmy funkcjonowania 180
    Okazje i improwizacja 181
    Przeszo i przyszo 182
    Drobne rónice 186
    Wasne ograniczenia 186
    Dowiadczenie a podejmowanie decyzji 190
    11 Opowiadania 207
    Cechy dobrego opowiadania 211
    Posugiwanie si opowiadaniami
    w celu zrozumienia istoty wydarze 214
    12 Analogie i metafory 229
    Logika mylenia metaforycznego 230
    Logika mylenia analogicznego 233
    Spis treści
    7
    13 Czytanie w mylach 249
    Zamiar 256
    14 Umys zespoowy 267
    Koncepcja umysu zespoowego 267
    Funkcje umysu zespoowego 270
    Jak rozwija si umys zespoowy 271
    Zespoowe podejmowanie decyzji 275
    Chaotyczna natura umysu zespoowego 284
    Umys zespoowy jako metafora mylenia 288
    15 Racjonalna analiza i problem hiperracjonalizmu 293
    Znaczenie analizy racjonalnej 294
    Istota racjonalnego mylenia 296
    Ograniczenia logicznego mylenia 297
    Chochlik 300
    16 Dlaczego dobrzy ludzie podejmuj ze decyzje? 307
    Czy ze decyzje s skutkiem bdów poznawczych? 307
    Skd bior si bdy w sytuacjach naturalnych? 310
    Wpyw stresu na podejmowanie decyzji 313
    Problem niepewnoci 314
    Dowiadczenie a przesdy 318
    17 Podsumowanie 323
    Twierdzenia zebrane 325
    czenie kompetencji 326
    Czy mona to nazwa nauk? 328
    Uwagi i spostrzeenia kocowe 330
    Bibliografia 333
    Uczmy się od strażaków
    Na potrzeby pierwszego badania prowadzonego z udziałem strażaków opracowałem
    wraz z moim zespołem badawczym odpowiednie metody oraz podstawowy model natu-
    ralistycznego procesu decyzyjnego. Zadania tego podjęliśmy się w 1984 roku, kiedy to
    władze federalne oficjalnie poprosiły o pisemne propozycje przeprowadzenia badań
    dotyczących podejmowania decyzji pod presją czasu. Prośba została wystosowana przez
    U.S. Army Research Institute for the Behavioral and Social Sciences, instytut zajmujący
    się badaniem znaczenia czynnika ludzkiego w działaniach wojennych. Przekazano ją za
    pośrednictwem nowego programu stworzonego specjalnie z myślą o małych firmach ba-
    dawczych, dokładnie takich jak moja. Całkowity opis oczekiwań armii zawarty został
    w jednym akapicie:
    Opis zadania:
    Dowódcy, analitycy wywiadu oraz inni ludzie często zmuszeni są podejmować
    decyzje w warunkach niepewności i pod bardzo silną presją czasu. Niepewność może wynikać
    z całkowitego lub częściowego braku informacji lub ich niejasności, a także z braku możliwości
    przewidywania przyszłych skutków ewentualnych decyzji. Należy zatem przeprowadzić badania
    mające na celu: (1) lepsze poznanie procesu kognitywnego (w szczególności pamięci, osądu, roz-
    wiązywania problemów) zachodzącego w przypadku ludzi podejmujących decyzje w trudnych
    warunkach oraz (2) przedstawienie propozycji rozwiązań wspierających ten proces, a tym samym
    umożliwiających skrócenie czasu podejmowania decyzji w warunkach niepewności lub pod presją
    czasu.
    Moja firma badawcza sporządziła krótką ofertę (zgodnie z wytycznymi miała się
    ona mieścić na maksimum dwudziestu pięciu stronach) i ostatecznie zdobyła ten kon-
    trakt. Kilka lat później podczas rozmowy z jednym z cywilnych pracowników Army
    Research Institute, który zajmował się koordynacją programów badawczych, dowie-
    działem się, dlaczego nasza oferta została oceniona pozytywnie. Wyjaśniono mi wów-
    czas, że w latach 70. i 80. administracja rządowa wydała miliony dolarów na badania nad
    procesem podejmowania decyzji. Wyniki tych badań zostały wykorzystane do zbudo-
    wania niezwykle kosztownych systemów wspierania decyzji na polu bitwy. Niestety,
    okazało się, że większość tych systemów zawiodła pokładane w nich nadzieje i nikt
    20
    Rozdział 2
    nie chciał z nich korzystać. Rezultat był taki, że po dziesięciu latach prowadzenia
    kosztownych badań armia znajdowała się w zasadzie w punkcie wyjścia.
    Cywilni szefowie tych programów badawczych chcieli ponadto poznać możliwości
    kształtowania w ludziach umiejętności podejmowania lepszych decyzji. Rotacja kadr
    jest w armii bardzo wysoka, ponieważ ludzie przychodzą do wojska na dwu- lub cztero-
    letnie okresy. Nawet oficerowie, którzy decydują się odsłużyć pełne dwadzieścia lat,
    są co kilka lat przenoszeni. Weźmy na przykład świeżo upieczonego dowódcę pluto-
    nu czołgów: pierwsze sześć miesięcy poświęca na szkolenie w zakresie podstawowych
    umiejętności, następny rok na podstawy i kolejny rok — na orientowanie w sytuacji.
    Zostaje mu zatem zaledwie nieco ponad rok na pomoc w szkoleniu nowych ludzi,
    ponieważ później będzie przeniesiony w inne miejsce. Czy tacy oficerowie mogą ja-
    koś szybciej nabywać nowe umiejętności? Okazało się, że dotychczasowy program
    badawczy nie przynosił żadnych efektów również i na tym polu. Wyniki przeprowa-
    dzonych eksperymentów niewiele mówiły na temat metod szkolenia początkujących
    poruczników w zakresie podejmowania skutecznych decyzji podczas dowodzenia
    swoimi plutonami pancernymi. W armii obowiązuje oczywiście doktryna określająca
    sposób podejmowania decyzji, wydaje się jednak, że żołnierze zazwyczaj się nią nie
    przejmują.
    Kiedy ma się kiepski plan badawczy…
    Do dziś nie mogę wyjść z podziwu nad tym, jak fatalny opracowałem wówczas plan
    projektu badawczego. Stworzyliśmy wtedy model podejmowania decyzji na podstawie
    rozpoznania i przez kolejnych kilka lat zajmowaliśmy się dalszą analizą i badaniem
    tych wyników. Okazało się, że prawie każdy element mojego pierwotnego planu był
    błędny.
    W kolejnych akapitach opiszę poszczególne elementy planu, które mieliśmy zamiar
    uwzględnić w badaniu, wraz z ich hipotezami wyjściowymi (polecam zabawę w po-
    staci odgadywania, które z nich były w porządku, a które okazały się błędne).
    1.
    Dowódcy akcji gaśniczych.
    Chcieliśmy poddać badaniu dowódców akcji gaśni-
    czych, czyli strażaków kierujących gaszeniem pożarów na terenach miejskich
    i podmiejskich. To oni decydują, w jaki sposób gasić dany pożar i jak zorgani-
    zować pracę poszczególnych ludzi. Są bardzo doświadczeni i potrafią zapanować
    nad sytuacją, w której zagrożone jest ludzkie życie. Jeśli ktoś zostanie ranny lub
    zginie, odpowiedzialność spada na nich. Dowódcy działają pod ogromną presją
    czasu. Pomiędzy kolejnymi pożarami powinni zaakceptować towarzystwo na-
    ukowców zadających im pytania.
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com