w-poszukiwaniu-swiatla full scan, ebooki

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lilyth.htw.pl
  • Podobne

     

    w-poszukiwaniu-swiatla full scan, ebooki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    6 Robieniezdjęćnocą
    97
    Miasta nocą
    99
    Nocny krajobraz
    104
    7 Zima
    107
    Na przedgórzu Alp
    108
    Nieopodal Irschenberg
    113
    Pomiędzy Murnau a Kochel
    116
    Nowa scena
    119
    W grupie
    124
    8 Mgła
    129
    Ukrywanie i ujawnianie rzeczywistości
    130
    Czerwona mgła
    134
    Delikatne barwy podczas mgły
    135
    Krajobrazy monochromatyczne
    138
    Niezwykły poranek na przedgórzu Alp
    140
    9 Pogodaijejprzejawy
    149
    Fotografowanie podczas burzy
    150
    Zjawiska pogodowe
    161
    10 Fotograiaczarno‑biała
    175
    Czerń i biel, czyli abstrakcja
    176
    Czarno‑białe krajobrazy
    177
    Ograniczenie do tego, co najważniejsze
    182
    Eksperymenty w czerni i bieli
    189
    Atrakcyjne szarości
    191
    11 Odrobinatechniki
    193
    Stosowanie iltra połówkowego szarego
    194
    Praca na warstwach Photoshopa
    195
    HDRI — poszerzanie zakresu dynamiki
    204
    wiatło poranka
    Ambitny fotoamator, który chciałby malować światłem obrazy natury, po-
    winien wstawać z łóżka skoro świt. Światło jest bowiem najpiękniejsze tuż
    przed wschodem słońca. Nie jest już wtedy bardzo ciemno i dominują ciepłe
    odcienie kolorystyczne. Czas przed wschodem słońca nazywany jest także
    „niebieską godziną”.
    Fotografowanie o poranku wymaga jednak największego poświęce-
    nia. Wczesne wstawanie, często po krótkiej nocy, nie jest rzeczą łatwą. Dla
    fotografa oznacza to wędrówkę w ciemności bez pewności, czy trud i jazda
    w dane miejsce okażą się warte zachodu i przyniosą owoc w postaci udanego
    zdjęcia.
    Aby możliwie najbardziej zredukować liczbę nieudanych wypraw, na-
    leży obserwować pogodę oraz być wyczulonym na jej zmiany. Pomocne będą
    w tym prognozy podawane w radiu i telewizji. Lokalna prognoza pogody
    z reguły okazuje się bardziej trafna niż prognoza dla całego kraju.
    Szczególnie piękne i intensywne barwy można dostrzec przede wszyst-
    kim przy ustępującej lub nadchodzącej niepogodzie. W dni pogodne o wiele
    rzadziej można spotkać intensywne pod względem kolorystycznym wschody
    i zachody słońca. Rozpromienione słońce oraz błękitne niebo bez choćby po-
    jedynczej chmurki przez cały dzień, a niekiedy nawet przez kilka dni z rzędu,
    nie są zapowiedzią udanych zdjęć. Przeciwnie — kolory i nastroje w te dni są
    zazwyczaj monotonne i nużące.
    Światło i kolory są o wiele bardziej interesujące, jeśli na niebie obecne są
    chmury, a nisko zawieszone słońce zanurza je w odcieniach czerwieni i i oletu.
    Jeśli chmury te układają się w ciekawe struktury lub formacje, tworzące np.
    diagonalę, warunki dla wykonania nastrojowego zdjęcia wschodu słońca są
    optymalne.
    48
    W poszukiwaniu światła
    „Niebieska godzina”
    Niebieska godzina
    to nie tyle pojęcie izyczne czy techniczne, ile raczej poety‑
    ckie. Opisuje ono czas półmroku, następujący rankiem pomiędzy nocą oraz
    wschodem słońca, a także podobny czas wieczorem — pomiędzy zachodem
    słońca a całkowitą ciemnością nocy. W czasie trwania takiego półmroku światło
    słoneczne rozpraszane jest – za sprawą efektu Rayleigha – na molekułach po‑
    wietrza atmosferycznego i staje się ciemnoniebieskie. O wiele wcześniej, nim
    słońce wzniesie się ponad linię horyzontu i stanie się dla nas widoczne, jego
    promienie dosięgają chmur i zabarwiają je — najpierw na ioletowo, potem
    coraz bardziej na czerwono i żółto.
    Dla fotograii oznacza to, że zdjęcie wykonywane podczas niebieskiej go‑
    dziny ma znacznie więcej odcieni czerwieni i błękitu niż fotograia zrobiona
    w ciągu dnia. Ze względu na bardziej zrównoważone warunki świetlne poleca
    się fotografowanie jeszcze w czasie półmroku, bowiem za sprawą światła zdjęcie
    uzyskuje niezwykły charakter. Przy świetle resztkowym można zaobserwować
    odpowiednie i w pełni wystarczające dla udanej fotograii struktury na po‑
    lach i łąkach, w krajobrazie, a także w miastach czy na ulicach. Tak naprawdę
    o
    świetle resztkowym
    można mówić właściwie tylko wieczorem. Rankiem mamy
    do czynienia raczej ze
    światłem początkowym
    . Z reguły używa się jednak sfor‑
    mułowania światło zastane, co oznacza to samo światło, niezależnie od pory
    jego występowania.
    Często można spotkać się z przekonaniem, że niebieska godzina ma miejsce
    tylko wieczorem albo rano czy też że wieczorem jest ona bardziej intensywna
    i wyrazista niż rankiem. To nieprawda. O niebieskiej godzinie można mówić
    tylko wtedy, gdy słońce znajduje się stosunkowo nisko. Różnicę można tłuma‑
    czyć ludzkim postrzeganiem. Wieczorem niebieska godzina oznacza, że po ca‑
    łodziennym rozgardiaszu wreszcie nastają cisza i spokój. Przynosi ona wówczas
    zapowiedź tego, że nastąpi rozluźnienie, wolna chwila, czas na to, by zająć się
    czymś przyjemnym. Wieczorem ludzie stają się bardziej emocjonalni, cieplejsi,
    bardziej romantyczni. Organizowane są wówczas spotkania z przyjaciółmi
    i znajomymi; można też spędzić ten czas przed telewizorem przy szklaneczce
    wina. Dzieci właśnie o tej porze szczególnie potrzebują ciepła i miłości oraz
    pieszczot ze strony rodziców — przynajmniej dopóki są jeszcze małe.
    Rankiem nastroje są odmienne. Jeśli wyruszysz na fotograiczne łowy jeszcze
    przed wschodem słońca, to masz już za sobą spokój i ciszę nocy. Masz przed
    sobą nowy dzień, często bardzo stresujący i nerwowy, dzień wypełniony wieloma
    obowiązkami. Wcześnie rano przed wschodem słońca w otoczeniu przyrody
    przebywasz przeważnie sam. Panujący spokój sprawia, że w tym krótkim czasie
    masz wrażenie, iż cały świat stoi przed Tobą otworem. Nie obawiając się wścib‑
    skich spojrzeń, możesz zjednoczyć się z przyrodą, nabrać sił na rozpoczynający
    się dzień, zebrać się w sobie, zanim dzienny chaos ponownie da o sobie znać.
    Dla wielu ludzi ciekawsze niż techniczna strona trudnej sztuki fotograii
    może być towarzyszenie mi w opisanych tu wyprawach, aby przekonać się,
    jakie okoliczności, przemyślenia i nastroje doprowadziły do powstania tego
    czy innego zdjęcia.
    Czas trwania niebieskiej godziny zależy
    od stopnia szerokości geograicznej oraz
    od pory roku. W tropikach wynosi on około
    20 minut, w Europie Środkowej w okresie
    równonocy — mniej więcej 30 minut,
    w czasie przesilenia dnia z nocą — około
    50 minut, zaś podczas tak zwanych białych
    nocy — kilka godzin.
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com