w poszukiwaniu światła pełna wersja, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 6 Robieniezdjęćnocą 97 Miasta nocą 99 Nocny krajobraz 104 7 Zima 107 Na przedgórzu Alp 108 Nieopodal Irschenberg 113 Pomiędzy Murnau a Kochel 116 Nowa scena 119 W grupie 124 8 Mgła 129 Ukrywanie i ujawnianie rzeczywistości 130 Czerwona mgła 134 Delikatne barwy podczas mgły 135 Krajobrazy monochromatyczne 138 Niezwykły poranek na przedgórzu Alp 140 9 Pogodaijejprzejawy 149 Fotografowanie podczas burzy 150 Zjawiska pogodowe 161 10 Fotograiaczarno‑biała 175 Czerń i biel, czyli abstrakcja 176 Czarno‑białe krajobrazy 177 Ograniczenie do tego, co najważniejsze 182 Eksperymenty w czerni i bieli 189 Atrakcyjne szarości 191 11 Odrobinatechniki 193 Stosowanie iltra połówkowego szarego 194 Praca na warstwach Photoshopa 195 HDRI — poszerzanie zakresu dynamiki 204 wiatło poranka Ambitny fotoamator, który chciałby malować światłem obrazy natury, po- winien wstawać z łóżka skoro świt. Światło jest bowiem najpiękniejsze tuż przed wschodem słońca. Nie jest już wtedy bardzo ciemno i dominują ciepłe odcienie kolorystyczne. Czas przed wschodem słońca nazywany jest także „niebieską godziną”. Fotografowanie o poranku wymaga jednak największego poświęce- nia. Wczesne wstawanie, często po krótkiej nocy, nie jest rzeczą łatwą. Dla fotografa oznacza to wędrówkę w ciemności bez pewności, czy trud i jazda w dane miejsce okażą się warte zachodu i przyniosą owoc w postaci udanego zdjęcia. Aby możliwie najbardziej zredukować liczbę nieudanych wypraw, na- leży obserwować pogodę oraz być wyczulonym na jej zmiany. Pomocne będą w tym prognozy podawane w radiu i telewizji. Lokalna prognoza pogody z reguły okazuje się bardziej trafna niż prognoza dla całego kraju. Szczególnie piękne i intensywne barwy można dostrzec przede wszyst- kim przy ustępującej lub nadchodzącej niepogodzie. W dni pogodne o wiele rzadziej można spotkać intensywne pod względem kolorystycznym wschody i zachody słońca. Rozpromienione słońce oraz błękitne niebo bez choćby po- jedynczej chmurki przez cały dzień, a niekiedy nawet przez kilka dni z rzędu, nie są zapowiedzią udanych zdjęć. Przeciwnie — kolory i nastroje w te dni są zazwyczaj monotonne i nużące. Światło i kolory są o wiele bardziej interesujące, jeśli na niebie obecne są chmury, a nisko zawieszone słońce zanurza je w odcieniach czerwieni i i oletu. Jeśli chmury te układają się w ciekawe struktury lub formacje, tworzące np. diagonalę, warunki dla wykonania nastrojowego zdjęcia wschodu słońca są optymalne. 48 W poszukiwaniu światła „Niebieska godzina” Niebieska godzina to nie tyle pojęcie izyczne czy techniczne, ile raczej poety‑ ckie. Opisuje ono czas półmroku, następujący rankiem pomiędzy nocą oraz wschodem słońca, a także podobny czas wieczorem — pomiędzy zachodem słońca a całkowitą ciemnością nocy. W czasie trwania takiego półmroku światło słoneczne rozpraszane jest – za sprawą efektu Rayleigha – na molekułach po‑ wietrza atmosferycznego i staje się ciemnoniebieskie. O wiele wcześniej, nim słońce wzniesie się ponad linię horyzontu i stanie się dla nas widoczne, jego promienie dosięgają chmur i zabarwiają je — najpierw na ioletowo, potem coraz bardziej na czerwono i żółto. Dla fotograii oznacza to, że zdjęcie wykonywane podczas niebieskiej go‑ dziny ma znacznie więcej odcieni czerwieni i błękitu niż fotograia zrobiona w ciągu dnia. Ze względu na bardziej zrównoważone warunki świetlne poleca się fotografowanie jeszcze w czasie półmroku, bowiem za sprawą światła zdjęcie uzyskuje niezwykły charakter. Przy świetle resztkowym można zaobserwować odpowiednie i w pełni wystarczające dla udanej fotograii struktury na po‑ lach i łąkach, w krajobrazie, a także w miastach czy na ulicach. Tak naprawdę o świetle resztkowym można mówić właściwie tylko wieczorem. Rankiem mamy do czynienia raczej ze światłem początkowym . Z reguły używa się jednak sfor‑ mułowania światło zastane, co oznacza to samo światło, niezależnie od pory jego występowania. Często można spotkać się z przekonaniem, że niebieska godzina ma miejsce tylko wieczorem albo rano czy też że wieczorem jest ona bardziej intensywna i wyrazista niż rankiem. To nieprawda. O niebieskiej godzinie można mówić tylko wtedy, gdy słońce znajduje się stosunkowo nisko. Różnicę można tłuma‑ czyć ludzkim postrzeganiem. Wieczorem niebieska godzina oznacza, że po ca‑ łodziennym rozgardiaszu wreszcie nastają cisza i spokój. Przynosi ona wówczas zapowiedź tego, że nastąpi rozluźnienie, wolna chwila, czas na to, by zająć się czymś przyjemnym. Wieczorem ludzie stają się bardziej emocjonalni, cieplejsi, bardziej romantyczni. Organizowane są wówczas spotkania z przyjaciółmi i znajomymi; można też spędzić ten czas przed telewizorem przy szklaneczce wina. Dzieci właśnie o tej porze szczególnie potrzebują ciepła i miłości oraz pieszczot ze strony rodziców — przynajmniej dopóki są jeszcze małe. Rankiem nastroje są odmienne. Jeśli wyruszysz na fotograiczne łowy jeszcze przed wschodem słońca, to masz już za sobą spokój i ciszę nocy. Masz przed sobą nowy dzień, często bardzo stresujący i nerwowy, dzień wypełniony wieloma obowiązkami. Wcześnie rano przed wschodem słońca w otoczeniu przyrody przebywasz przeważnie sam. Panujący spokój sprawia, że w tym krótkim czasie masz wrażenie, iż cały świat stoi przed Tobą otworem. Nie obawiając się wścib‑ skich spojrzeń, możesz zjednoczyć się z przyrodą, nabrać sił na rozpoczynający się dzień, zebrać się w sobie, zanim dzienny chaos ponownie da o sobie znać. Dla wielu ludzi ciekawsze niż techniczna strona trudnej sztuki fotograii może być towarzyszenie mi w opisanych tu wyprawach, aby przekonać się, jakie okoliczności, przemyślenia i nastroje doprowadziły do powstania tego czy innego zdjęcia. Czas trwania niebieskiej godziny zależy od stopnia szerokości geograicznej oraz od pory roku. W tropikach wynosi on około 20 minut, w Europie Środkowej w okresie równonocy — mniej więcej 30 minut, w czasie przesilenia dnia z nocą — około 50 minut, zaś podczas tak zwanych białych nocy — kilka godzin.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|