wspomaganie zarządzania projektami informatycznymi. poradnik dla menedżerów full scan, ebooki

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cheetah-girl.keep.pl
  • Podobne

     

    wspomaganie zarządzania projektami informatycznymi. poradnik dla menedżerów full scan, ebooki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    4
    Wspomaganie zarządzania projektami informatycznymi. Poradnik dla menedżerów
    5.4. Zarys metodyki PRINCE 2 ..................................................................................... 359
    5.5. Zarys metodyki Enterprise Project Management (EPM) ....................................... 398
    5.6. Informacja o metodyce Zarządzanie Cyklem Życia Projektu (PCM) .................... 405
    Podsumowanie ............................................................................. 407
    Dodatek A Słownik i użyte skróty .................................................................. 411
    Dodatek B Literatura ..................................................................................... 419
    Dodatek C Załącznik ..................................................................................... 427
    Skorowidz .................................................................................... 431
    Rozdział 3.
    Budżetowanie
    i określenie
    efektywności projektu
    3.1. Szacowanie kosztów
    Na bardzo ogólnym poziomie koszty projektu są szacowane poprzez spojrzenie na
    koszty robocizny i na pozycje niezwiązane z opłacaniem pracy. Koszt robocizny jest
    ustalany na podstawie liczby godzin zatrudnienia każdej osoby przy projekcie i przemno-
    żenia jej przez koszt jednej godziny pracy. W wielu przedsiębiorstwach przyjmowany
    jest zerowy koszt robocizny pracowników własnych, ponieważ koszt ich zatrudnienia
    jest już uwzględniony w budżecie właściwego działu. To nie oznacza jednak, że tych
    kosztów nie ma. Jest to raczej założenie, że nie występują dodatkowe koszty roboci-
    zny poza tymi, które już są płacone przez firmę. Jeżeli wyliczono przybliżony godzinowy
    koszt przypadający na pracownika, to kwota ta może (lub nie) zawierać zysk. W niektó-
    rych firmach zyski wypracowywane przez pracownika są dodawane do oszacowania
    kosztów całego projektu. W innych ta pozycja nie jest uwzględniana w kosztach. Jeżeli
    chce się włączyć zysk do kosztów, zazwyczaj jest on wyliczany jako stały procent
    kosztów godzinowych. Jeżeli zatrudniono pracowników spoza firmy lub pracowników
    konsultingowych, ich koszty zawsze muszą być obliczone i uwzględnione w budżecie.
    Kierownik projektu musi ustalić, jakich osób spoza firmy będzie potrzebował oraz ich
    godzinowe stawki. Następnie należy pomnożyć te czynniki, by otrzymać koszt całkowity
    na osobę. Przed zawarciem umowy nikt nie jest pewny, ile wynosi rzeczywisty koszt
    zatrudnienia jakiejś osoby z zewnątrz. W celu oszacowania tych kosztów powinno się
    przyjąć najczęściej stosowane stawki w przypadku zatrudniania takich osób. Na przykład
    może to być standardowy koszt roboczogodziny dla pracowników, kontrahentów księgo-
    wych lub programistów. Jeżeli na tym etapie nie wiadomo, czy projekt będzie wymagał
    zatrudnienia osób spoza firmy, można sporządzić podstawowe założenia dotyczące ekipy
    i udokumentować je.
    174
    Wspomaganie zarządzania projektami informatycznymi. Poradnik dla menedżerów
    Koszty niezwiązane z robocizną obejmują wszelkie koszty niełączące się bezpośrednio
    z wynagrodzeniem i kosztami kontrahenta. (Mogą to być też pośrednie pozycje, takie
    jak podróże czy szkolenia). Te koszty zawierają:
    sprzęt komputerowy i oprogramowanie;
    wydatki związane z podróżami, konferencjami;
    szkolenia;
    integrację zespołu;
    udogodnienia;
    wyposażenie;
    materiały i dostawy;
    transport itp.
    Oszacowaniu podlegają koszty stałe i zmienne projektu. Koszty zmienne to takie, które
    zmieniają się w zależności od tego, ile jednostek nakładu będzie zużytych. Oczywistym
    kosztem zmiennym projektu są kontrakty pracy oraz, w mniejszym stopniu, robocizna
    pracowników wewnętrznych. Im więcej roboczogodzin potrzeba na realizację zadania
    przez kontrahenta lub konsultanta, tym większy będzie koszt dla projektu. Koszty często
    zależą także od własnych określonych zasobów ludzkich. Koszt pracownika własnego
    może wynosić 50 zł na godzinę (plus zyski), podczas kiedy koszt podobnego rodzaju
    pracownika kontraktowego może wynieść 90 zł na godzinę.
    Koszty stałe to takie, które są niezmienne dla projektu bez względu na użyte zasoby.
    Na przykład w przypadku budowy domu koszt budulca i betonu będzie ustalony, jak
    tylko zostanie uzgodniony projekt techniczny. Jeżeli część projektu zostanie zlecona
    stronie trzeciej za ustaloną cenę, staje się ona także kosztem stałym (niezależnie czy
    projekt trwa dłużej czy krócej, niż jest to przewidziane, jego koszt nie może przekroczyć
    ustalonych kosztów stałych).
    Nigdy nie pozna się wszystkich szczegółów projektu przed jego rozpoczęciem. Dlatego
    ważne jest, aby dokumentować wszystkie założenia, które zostały przyjęte podczas
    szacowania kosztów.
    Na rynku dostępnych jest już wiele narzędzi wspomagających pracę kierownika projektu.
    O ile narzędzia te ułatwiają w znacznym stopniu szacowanie kosztów robocizny i materia-
    łów potrzebnych do realizacji przedsięwzięcia, o tyle ich funkcjonalność w zakresie
    rozliczeń finansowych jest niedostateczna. Nie są one w stanie sprostać wszystkim
    potrzebom kierownika projektu, szczególnie w aspekcie kontroli finansów przedsię-
    wzięcia i analizy trendów. Poza obliczeniem i śledzeniem kosztów kierownik projektu
    musi obserwować realizację umów z wykonawcami zewnętrznymi, terminowość pozyski-
    wania funduszy od inwestorów oraz terminowość płatności, czyli musi bezbłędnie rozli-
    czać się z budżetu, którym dysponuje. W tym zakresie arkusz kalkulacyjny nadal pozo-
    staje niezbędnym i podstawowym narzędziem kierownika projektu.
    Różne są formy finansowania przedsięwzięć. Zależą one od wielkości firmy, rodzaju
    jej działalności, wielkości projektu, rodzaju przedsięwzięcia i wielu innych czynników.
    Rozdział 3.

    Budżetowanie i określenie efektywności projektu
    175
    Poniżej na rysunku 3.1 przedstawiono przykład arkusza kalkulacyjnego uwzględnia-
    jącego terminy, kwoty i sposób finansowej obsługi przedsięwzięcia informatycznego
    realizowanego w latach 2005 – 2007 w Polskim Komitecie Normalizacyjnym.
    3.2. Analiza kosztów i oszczędności
    Analiza obiektów, funkcji, procesów, problemów i ich rozwiązań przeprowadzana
    w ramach przedsięwzięcia umożliwia, we wczesnym stadium projektu, wykonanie
    wstępnego zestawienia korzyści wynikających z wdrożenia w przedsiębiorstwie propo-
    nowanych rozwiązań.
    Znacznie łatwiej opracowuje się efekty o charakterze jakościowym niż zestawienie
    ilościowe (zawsze mile widziane przez zleceniodawców) pt.: „Szacunkowe (przybliżone)
    koszty i oszczędności”.
    W poniższym przykładzie 3.1. prezentujemy właśnie takie zestawienie.
    Przykład 3.1
    Zestawienia kosztów i oszczędności (wynikających z zastosowania proponowanych
    rozwiązań) dla Przedsiębiorstwa X podzielono na dwie części: sprzedaż i zysk — patrz
    rysunek 3.2.
    3.3. Przykład zastosowania MS Excel
    2003 do kalkulacji kosztów
    i transz płatności przedsięwzięcia
    informatycznego
    W większości firm procesy planowania, prognozowania i budżetowania opierają się
    przede wszystkim na wiedzy specjalistów i rozwiązaniach wykorzystujących Microsoft
    Excel. Ten arkusz kalkulacyjny ma wiele zalet. Zapewnia odpowiednią elastyczność,
    która pozwala na dokonywanie nawet najbardziej skomplikowanych analiz. Poniżej na
    rysunkach 3.3 i 3.4 zaprezentowano przykład rzeczywistego przedsięwzięcia infor-
    matycznego realizowanego w Polskim Komitecie Normalizacyjnym pod nazwą Portal
    e-Norma.
    Do informatycznego wspomagania zarządzania tym projektem zastosowano MS Project
    2003 oraz MS Excel 2003. Harmonogramowi projektu — wykres Gantta — odpowiada
    arkusz rozliczeń finansowych sporządzony w Excelu.
      [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com